School starts, the fun ends! - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu School starts, the fun ends! - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

School starts, the fun ends!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

05 Augustus 2010 | Mexico, Guadalajara

Holaaaa!
Ik moet even mijn vorige blog teruglezen om te zien waar ik ben gebeleven, maar ik heb zo’n drukke week gehad dat ik eerder geen tijd had om jullie een update te geven! Ik zal beginnen met goed nieuws; IK HEB EEN KAMER! Ik woon nu in een huis met twee duitse meisjes (Kathrin & Johanna) Und jawohl: nog ein Hollander! (Sanne) Het is een superschattig huisje, met woonkamer, keuken, badkamer en een klein binnenplaatsje achter het huis. De lokatie is prima, het is 20 minuten van het centrum en 30 minuten van school (40 als de bus een omweg maakt). Naast ons wonen 4 Oostenrijkers die ook heel gezellig zijn, die gaan naar dezelfde universiteit als Sanne. De wijk is echt heel leuk, er zit een mini-super in de straat en het ziet er allemaal veilig uit. (Dus mama; no worries!)
Vorige week nog een beetje de toerist uitgehangen met Eva, onder andere met de tourbus door Guadalajara gereden (zo eentje met een open dak) en dus al behoorlijk wat gezien van de stad. Met een grootte van 6 miljoen inwoners is het natuurlijk niet te doen om alles in één keer te zien, maar daar hebben we gelukkig nog een half jaar voor. Ook zijn we vorige week nog uitgeweest hier, maar dat gaat er allemaal iets anders aan toe. Vooral veel salsadansen (wat is dus duidelijk moet gaan leren, haha) en een leuke plek met internationale mensen heb ik nog niet gevonden.
Na het weekend was het over met de pret. Eva is doorgereisd naar Guanajato en mijn introductie begon maandagochtend om 8 uur. Omdat ik de busroutes toen nog niet helemaal had uitgevogeld ben ik lekker met de taxi gegaan. Ik had grote verwachtingen van deze dag, met 240 internationale studenten kon het alleen maar leuk worden! Helaas was de helft van de introductiepraatjes in het spaans, bleek dat ik nog een engelse test moest maken om vakken te mogen volgen en verliep de zoektocht naar een huis niet helemaal vlekkeloos. Ik vond het onzettend frustrerend om dingen niet duidelijk te kunnen vertellen/vragen en het leek erop dat iedereen zijn spaans beter onder de knie had dan ik. Gelukkig weet ik nu dat het allemaal wel meevalt, want juist omdat ik het zo vervelend vind dat ik (NOG) maar weinig spaans spreek heb ik extra motivatie om daar verandering in te brengen. Na school heb ik met een groepje wel 15 huizen bekeken, vol met kitscherige beelden, vreemde Mexicanen en nare inwonende huisbazen en uiteindelijk (de aanhouder wint) dus toch dit lieve huisje gevonden. De eigenaresse van ons huis, Irene, woont tegenover ons, spreekt redelijk engels en heeft overtollige moedergevoelens (ze heeft zelf geen kinderen) dus komt regelmatig even langs voor een praatje. Ze heeft ons de hele buurt laten zien, inclusief het enorme winkelcentrum wat om de hoek is. Ze gaat zelf elke week met haar moeder naar de Walmart, een mega-supermarkt, en ze zag het al helemaal voor zich dat we dan mee konden en dat we samen konden winkelen. Ook komt ze hier elke week schoonmaken, zorgt ze voor drinkwater (dat moet hier uit flessen) en verschoont ze onze bedden. Het is best fijn om iemand dichtbij te hebben, ze weet namelijk alles over de stad!
De tweede dag van de introductie was het tijd voor de TOEFL-test (engels) en mijn spaanse interview om mijn spaanse niveau te bepalen. Je hebt hier Basico (1 en 2), Intermedio (1 en 2) en Advanzado (1 en 2). Tot mijn grote verbazing (en trots) ben ik basico 2 en dus nog niet zo verschrikkelijk als ik dacht. Gisteren ook de uitslag van de engelse test gekregen, en ik had 670 (waar 677 het maximum is) en (ik kan het niet nalaten dit even te melden) dat was het hoogste van alle internationale studenten! :D Verder moesten we die dag onze vakken kiezen, maar het bleek dat de lijst die ik had gekregen van 2007 was en dus alle vakken die ik had opgezocht niet gegeven werden. Gelukkig hebben ze hier genoeg andere dingen en heb ik toch een leuke lijst bij elkaar gesprokkeld. (en ja; ik heb zelfs een vak in het spaans gekozen, als een echt die-hard) Ik zal ze hier een s even laten zien wat ik kan! :D
Dezelfde dag hadden we een walking tour met een gids door het centrum van de stad. Ik had natuurlijk al heel veel gezien, maar hoorde nu overal een verhaal bij. Het is de hele week al super mooi weer (30-35 graden) dus het was niet erg om een goede wandeling te maken.
Gisteravond ben ik met Sanne (huisgenootje) meegeweest naar een feest van haar studie waar ze ladiesnight hadden. Dat betekende de hele avond cocktails voor 50 pesos (zo’n 3 euro) dus dat was mooi meegenomen! Daar dus ook onze buren leren kennen en nog een hele hoop andere mensen. Vanochtend, na een moeizame start, moesten we onze roosters maken. Ondanks dat er weer heel veel is veranderd in mijn originele planning is het allemaal toch eigenlijk wel prima uitgekomen, ik heb namelijk alleen maandag, woensdag en donderdag les! Dat betekent dat ik weekend heb van donderdagavond tot maandagochtend en dus ook tijdens mijn semester nog wat leuke trips kan maken om het land te verkennen. We hebben al plannen voor Puerto Vallarta ergens deze maand en Irene heeft nog wat andere plekken opgeschreven die we moeten zien.
De introductie voor school is nu afgelopen, maar morgen hebben we nog een dagtripje naar Tequila, hier een uurtje vandaan, waar de ‘echte’ tequila wordt gemaakt. Het is een tour langs de agavevelden, met een bezoek aan de fabrieken en instructies over het proces. Natuurlijk wordt dit alles afgesloten met een proeverij, dus ik ben heel benieuwd! Ik hoop jullie later te kunnen vertellen hoe je tequila maakt. (maar dat kunnen jullie dan vast ook bewonderen in de kelder in Groningen! ;))
Verder de Nuttige info;
Mijn telefoon in mexico werkt nu (maar blijf vooral smsen op mijn Nederlandse nummer!! ;), vind het leuk om ook jullie verhalen te horen!)
En mijn adres:
Don Bosco Vallarta 38
Don Bosco Vallarta C.P. 45040
Zapopan, Jalisco, México

Dus kom maar op met al die brieven en kaartjes!
Xx, Suus

  • 06 Augustus 2010 - 07:07

    Tamar:

    Hee lieverd:)

    Wat heb je weer een hoop leuke dingen gedaan! Fijn dat je nu je eigen huisje hebt en een buurvrouw die je een beetje op weg kan helpen:)Ook heel leuk dat je school nu ook echt begint en je echt gaat doen, waarvoor je naar Mexico bent gekomen.

    In tegenstelling tot in Mexico is het weer in NL beduidend slechter. (20-22c en het regent!)

    Geniet van Mexico!!

    Liefs


  • 06 Augustus 2010 - 07:23

    Carla:

    Heey Suus, eindelijk weer een teken van leven. Volgens mij mis je me toch een beetje. Je hebt al snel een surrogaatmoeder gezocht. Goed te horen dat je het naar je zin hebt met leuke mensen om je heen. Ik heb met Google streetview al even door je buurtje gewandeld. Zie er heel gezellig uit. Handig ook, die McDonald om de hoek.
    En u aan de studie, hoor :) Dikke kus. Mam

  • 06 Augustus 2010 - 08:47

    Eva:

    Suus!

    Super fijn en leuk dat je een huisje hebt gevonden, klinkt allemaal heel erg goed! (en veilig)
    haha klein engels nerdje dat je er bent! nu nog even werken aan het Spaans en dan komt het zeker goed, lang weekendje is natuurlijk ook zeker niet verkeerd!!
    xxxx Veel plezier!

  • 06 Augustus 2010 - 08:55

    Eva:

    ps.

    Wil graag fotos zien van je schattige huisje! Ben benieuwd...

  • 06 Augustus 2010 - 09:15

    Simcha:

    Tequilaaaaa!:D Let me know hoe t was!!!
    Hoor dat je het dus super naar je zin hebt, zou zo graag willen langskomen hahaha, maar helaas!
    Geniet meis! En met dat spaans komt het vast goed, je hoort het de hele tijd om je heen dus je moet t wel spreken!
    X

  • 06 Augustus 2010 - 17:40

    Roy:

    Hee meid,

    ik ben blij te horen dat het goed gaat met je en dat je een kamer hebt. maar nu begint het echte werk je STUDIE haha :P maaar je hebt het beter dan ik, want het regent de heledag en moet nog steeds werken ik kan per 11 okt beginen bij mijn nieuwe werk. aan koment weekend niet veel te doen volgend weekend (zondag) is Denise jarig dus feesten ik zal jou biertje met plezier gaan nuttigen ik hoop dat je dat niet erg vind :) nou dikke kus en groetjes van mijn ouders en denise doei ik laat maar snel weer wat van je horen.

    P.S ik moet nog ff een hoofd telefoon komen dan kunnen we gaan skypen

  • 06 Augustus 2010 - 18:14

    Merel:

    lieve Susie

    tja..dit klinkt allemaal reuze gezelli hoor! Kan me bijna niet voorstellen dat je nog de tijd hebt om ons hier in het kikkerlandje te missen...Ik geniet van je verhalen..zo maak ik dan ook nog eens een reis door Mexico...alleen doe jij de plaatsen aan en leef ik met je mee in je verhalen, alsof ik er een beetje bij ben.

    dikke knuffel

  • 07 Augustus 2010 - 09:08

    Thamara:

    Super Suus, wat jij tot nu toe allemaal al hebt gezien:). En dat tequila gebeuren wordt vast het hoogtepunt van het half jaar;).
    Super ook van je Engels, maar ik had ook niet anders verwacht!

    Succes op school en geniet:D.
    XX

  • 07 Augustus 2010 - 09:25

    Sophie:

    Super suus dat je (nu al) op je plek bent daar! Lijkt me een grote last van je schouders dat je nu een gezellig huisje hebt, je vakken hebt geregeld en niet eens zo slecht bent in spaans als je dacht;) Leuke profielfoto trouwens:P blijf vooral die leuke verhalen schrijven! Succes met de eerste colleges!
    Liefs

  • 08 Augustus 2010 - 16:27

    Jane:

    Nou, ik hoor het al, alles gaat prima met onze Suus! Bedankt voor je verhaaltjes, daar genieten wij veel van. Ben benieuwd hoe het met je Spaans nu is? Wel top, die lange weekends,kan je de hele weekend feesten???? Kussssssss van Jane

  • 10 Augustus 2010 - 08:17

    Danny (Bro):

    Hey chick!

    Zo te lezen gaat ie wel lekker daar zeg :P. En wij maar werken hier terwijl jij een beetje in een taxi door mexico rijdt en margarita's drinkt :D.

    Hoe was het in tequila?

    Liefs

  • 17 Augustus 2010 - 11:34

    De Hagmolens :

    Nu, Susan. Ik ben begonnen jouw te volgen met eerst het reisverslag te lezen van 5 augustus. Dit kwam als eerste in beeld. De vorige verslagen zal ik zeker inhalen. Mijn dag is ook al volgepland en kan ik niet uitstellen.Interessant te lezen waar je nu vertoeft en waar je aan gaat werken. Je schrijft boeiend en ben ik nu al benieuwd naar het vervolg verhaal. Kies je wel voor het goede vak, moet je geen schrijfster worden? Lieve groeten, veel plezier en tot gauw weer, Riëtte Hagmolen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Guadalajara

Mexico!!

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2011

Surfin' USA

05 Januari 2011

Counting down the days.. (AGAIN)

09 December 2010

Belize

02 December 2010

Let the travel begin..

23 November 2010

Counting down the days..
Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 124951

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: