Buenos días! - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Buenos días! - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Buenos días!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

10 Augustus 2010 | Mexico, Guadalajara

Nu de eerste schooldag erop zit, heb ik eindelijk weer wat ritme in mijn leven. Een reden om ’s ochtends op tijd op de staan.. ;) Mijn rooster is nu duidelijk, dus ik loop in ieder geval niet meer verdwaald rond op de campus.
De tequila-tour vrijdag was echt geweldig. Wel vroeg opstaan, maar het was het zeker waard. Tequila ligt hier ongeveer een uurtje vandaan en eenmaal aangekomen bij de fabriek begon onze rondleiding. We hebben het hele proces gezien van plant tot fles en dat is zeker fascinerend! Helaas iets te ingewikkeld om zelf te doen op kleinere schaal, maar heel leuk om te zien. Na de tour was er natuurlijk nog een proeverij, waarbij we de verschillen hebben geleerd tussen kleuren en smaken tequila. Dat heeft dan weer te maken met hoelang het in het vat zit en of het een nieuw of een gebruikt vat is. Ik kan mezelf nu dus met trots een expert noemen! :D
Het weekend was vooral nodig om bij te slapen, en alle indrukken een beetje te verwerken. Na een lange nacht zijn we op zaterdag met Irene de stad in gegaan. Ze heeft ons daar allemaal kleine marktjes laten zien, waar ook alle Mexicanen komen. Ze hebben hier ook een grote zwarte markt, maar omdat er geen elektriciteit was in die wijk, en het in een donker gebouw is, werd ons afgeraden om daarheen te gaan. Natuurlijk nog wel wat dingen gekocht, maar deze keer voornamelijk voor ons huis. We zijn de eerste bewoners sinds het verbouwd is, dus er missen nog wat handdoekenrekjes, kastjes en spiegels. Gelukkig hebben we nu eindelijk een wasmachine, die vanochtend is aangesloten (om 7 uur!) dus vandaag was het wasdag.
Gisteren waren mijn eerste lessen, en ik heb op maandag en donderdag les van 11 tot half 6. Mijn Spaanse vak viel me zeker niet tegen, al was ik ontzettend blij met mijn woordenboek. :P Mijn andere vakken zijn ook allemaal wel interessant, al moet ik heel erg wennen aan huiswerk, groepjes en kleine lokalen. Van wat ik tot nu toe heb gezien ben ik dit semester druk met papers schrijven, onderzoek doen en verslagen maken. Hoera! :D Jammer genoeg waren de geruchten die ik eerder hoorde ook allemaal waar; bij alle lessen wordt de presentielijst getekend zodra de bel gaat, dus te laat komen wordt hier niet geaccepteerd. Ook mogen we van elk vak maar 2 keer missen dit semester (tot december) dus dat gaat nog pittig worden! Als je begin november een gemiddeld cijfer hebt van 83/100 mag je nog 2 dagen missen, maar met alle mooie reisjes die in mijn lonely planet staan, weet ik niet of dat gaat lukken. Overigens heb je hier een 7 nodig voor een vak om het te halen, dus ik kan jullie vertellen dat de zesjescultuur hier niet bestaat. Ik kijk nu al weer uit naar de colleges in Nederland! ;)
Vandaag heb ik ook kennis gemaakt met de Mexicaanse bureaucratie; het was tijd om ons visum te registreren! Ik heb van 9 tot 3 heen en weer door de stad gerend, want dingen kunnen hier niet bij één balie, maar je moet een formulier ophalen bij balie 1, laten tekenen bij balie 2, dan gaan betalen bij een bank 4 blokken verderop en dat formulier weer inleveren bij balie 3. Dit allemaal terwijl er elke keer zo ongeveer 20 wachtenden voor je zijn. Toen ik bij balie 3 was beland, werd me vrolijk verteld dat ik het verkeerde vakje had aangeklikt in de aanmeldingsprocedure op internet (die ook alleen maar in het Spaans is) en dat ik dat dus eerst maar goed moest doen. Ze zijn maar van 9 tot 1 open, daarna gaan de deuren dicht en de rest van de dag hebben ze nodig om de rest van de wachtende mensen te helpen. Toen ik dus uiteindelijk met het goede formulier 10 trappen had beklommen werd me vriendelijk verzocht om morgen terug te komen. Gelukkig heb ik me met mijn Nederlandse charmes naar binnen kunnen kletsen (mede omdat ik al een nummertje had voor die balie) en hoefde ik nog maar 2 uur te wachten voordat ik aan de beurt was. Ik hoop dat wat die man me vertelde in het Spaans allemaal klopte, ze hebben nu in ieder geval mijn visum ingenomen voor stempels e.d. en over 5 dagen moet ik me weer registreren op internet om hem op te halen. Zoals jullie lezen; het wordt je makkelijk gemaakt als je hier wilt komen studeren! ;)
Ik weet wel dat de verhalen vanaf nu wat minder avontuurlijk worden, omdat school me heel wat tijd gaat kosten. Morgen heb ik mijn andere 2 vakken, dus ik hoop dat daar de lading huiswerk wat minder is, anders heb ik geen tijd meer over om jullie op de hoogte te houden! Maarja; je moet er wat voor over hebben, toch? :D
Nieuwe foto's komen snel!
Liefs, Suus

  • 11 Augustus 2010 - 07:05

    Merel:

    Af en toe bekruipt me het gevoel van oh...waar ben je aan begonnen?? Maar ik denk dat het vast ook wel eens door jouw hoofd gaat..maar dat er ook genoeg redenen zijn om het juist wel te doen. Ik vind je een super mens!! En ik hoop ook zeker dat je een heleboel lol hebt daar, want over 169 dagen zit het er al weer op..haha.
    Hoop dat je huiswerk zal gaan meevallen voor je en dat we dus toch op de hoogte kunnen blijven van je vorderingen en gebeurtenissen.

    XX Merel

  • 11 Augustus 2010 - 08:20

    Eva:

    Hi Suus, Het blijkt maar weer.. Nederland is gewoon een luizenlandje hahah!! Achja heb je tenminste wel de kans om leuke mexicanen te ontmoeten in al je klasjes! Turkije heeft geloof ik een soortgelijk systeem dus daar zal ik je binnenkort verslag van doen! Lijkt me overigens een heeel goed plan om NIET naar een wijk te gaan zonder elektriciteit in een donker gebouw.. (A)
    xxxx

  • 11 Augustus 2010 - 08:21

    Jane:

    Zo te horen vind je jouw eigen weg in alles. Geweldig zoals je op alles afgaat. Het lukt je allemaal, dat weet ik zeker. Ennnnnnnnn..... je gaat natuurlijk voor allemaal negens???????
    een knuf van Jane

  • 11 Augustus 2010 - 09:03

    Cees:

    Hoi lieverd, wat een verhalen schrijf je toch, het is of dat ik er bijna zelf zit maar dat duurt nog een poosje.Even je visum registreren, is daar duidelijk anders dan hier he,en wij klagen wel eens!Ik denk dat als wij komen in oktober er voor ons een goede gestudeerde gids is om ons de stad te laten zien! ga zo verder, dikke knuffel pap

  • 11 Augustus 2010 - 10:06

    Carla:

    Hoi meis, wat een belevenissen weer. Maar structuur in je leven geeft wel weer wat rust. En dat is toch niet zo verkeerd. Je hebt zelfs het einde van de tequila tour nog meegemaakt. Ik ben trots op je. Het is tenslotte je lievelingsdrank en dus moet je alles weten en natuurlijk proeven.
    Veel leerplezier en ik kijk elke dag weer uit naar je volgende blog. Dikke knuf van mam.

    PS. die marktjes wil ik ook allemaal zien hoor.

  • 12 Augustus 2010 - 09:21

    Mark:

    Ola Susanne! Gaaf hoor, dat je deze ervaringen opdoet in Mexico. De bureaucratie lijkt overigens op die van België (verder heb ik het qua internationale woonervaring niet geschopt :-(). Heel veel plezier en tequila's daar, en hasta la vista!
    Mark (oet Grunn, nou ja, Eelderwolde)

  • 17 Augustus 2010 - 12:33

    Romy:

    Suus,wat superleuk om al je verhalen te lezen! Ik ben jaloers hoor! Alles goed gegaan dus met die tequila? Ik kan me namelijk nog vaag iets herinneren van heel veel tequila in Tsjechie en een helse busrit door de bergen de dag daarna;)

    Heel veel plezier daar, en ik blijf je verhalen lezen!

    Dikke zoen!

  • 19 Augustus 2010 - 19:26

    Caroline:

    Hallo Suus,

    Wat lekker dat je een leuke plek hebt om te wonen, dan kun je de hele wereld aan lijkt me. Het klinkt goed wat je allemaal beleeft. Je ontwikkelt vanzelf wel wat geduld om de bureaucratie aan te kunnen. Hopelijk krijg je er niet te vaak mee te maken.
    Hopelijk zijn je colleges interessant, zodat je er geen moeite voor hoeft te doen om op tijd te zijn.
    Zijn de Mexicanen leuk??

    Groetjes Caroline

  • 22 Augustus 2010 - 19:18

    Judith:

    Haha en ik vind een half uur wachten bij de gemeente op mijn paspoort al veel te lang duren hehe :P
    Hoop dat het een beetje wil met de studie e.d.
    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Guadalajara

Mexico!!

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2011

Surfin' USA

05 Januari 2011

Counting down the days.. (AGAIN)

09 December 2010

Belize

02 December 2010

Let the travel begin..

23 November 2010

Counting down the days..
Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 124964

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: