Time flies.. - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Time flies.. - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Time flies..

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

26 Augustus 2010 | Mexico, Guadalajara

Jeetje, alweer ruim twee weken voorbij! Ik kan niet geloven hoe snel de tijd hier gaat. Maar je weet wat ze zeggen: Time flies when you’re having fun!!
Het semester hier is nu al in volle gang. Het is hier verdeeld in 4 “parciales”, 4 blokken van ongeveer 4 weken. Mijn eerste parcial zit er dus inmiddels al bijna op en dat betekent: toetsen! Bergen met artikelen, presentaties en vooral heel veel papers schrijven. Het luie leventje wat ik voor ogen had is helaas wat anders uitgevallen. Gelukkig valt het niveau van de meeste vakken nog wel bij te houden, maar huiswerk ben ik duidelijk niet meer gewend! Het gebeurt me dagelijks dat ik op weg naar school, in een overvolle bus, nog een artikel probeer te lezen. Het is me tot nu toe wel gelukt om overal op tijd te komen, want ze zijn nog steeds streng als je te laat bent. Je wordt dat als absent opgeschreven, zonder enig medeleven!
Ook nog een nieuwtje; ik ben verhuisd! Voor degenen die fanatiek kaarten en brieven hebben gestuurd; mijn oude huisgenootjes nemen mijn post mee naar school, so no worries! In mijn oude huis kwam de eigenaresse, Irene, elke dag over de vloer, en zoals ik eerder schreef was dat in het begin erg gezellig. Mams was al even bang dat ik een vervangende moeder had gevonden en niet meer terug zou komen, maar helaas werden de bezoekjes steeds vaker en langer, tot op het punt dat ze soms 3 uur lang op onze bank zat. Als een echte student ben ik dat natuurlijk niet meer gewend, en samen met mijn andere Nederlandse huisgenootje hadden we geen flauw idee wat we hieraan moesten doen. Onze duitse huisgenootjes vonden het namelijk maar al te leuk! Sanne had haar studiegenoten (van een andere universiteit hier) een paar keer thuis uitgenodigd voordat we naar de stad gingen, wat volgens Irene ook absoluut niet acceptabel was, omdat ze bang was dat de buren zouden klagen. Ze kwam dus ook de maandag erop bij ons langs voor een goed gesprek. We hadden afgesproken dat als alle huisgenoten het ermee eens waren, we mensen mochten uitnodigen. Omdat we het elke keer netjes hadden overlegd, en omdat we tot dat punt geen klachten hadden gehad, zagen wij geen probleem. Het kwam voor ons ook totaal onverwacht dat ze Sanne vroeg om te verhuizen, omdat de mensen die langs waren geweest haar vrienden waren. Dit was mede omdat er bij onze buren die week een feest werd gehouden, waar de buren last van hadden gehad, en ze wilde dus dat we geen mensen meer uitnodigden. Alles bij elkaar, ook omdat Sanne weg zou gaan, heb ik toen besloten dat ik ook op zoek zou gaan naar iets anders. Samen met Sanne heb ik nog naar wat appartementen gekeken, maar niets was per direct beschikbaar, acceptabel of voor 2 personen. We hebben toen maar besloten om apart te zoeken en ik heb via de universiteit twee lieve Mexicaanse huisgenootjes gevonden! :D Ik woon nu op de 9e verdieping van een appartementencomplex, Las Acacias. We hebben hier een woonkamer, keuken, wasmachine, twee badkamers en alledrie een eigen kamer. Buiten is een soort parkje/speeltuin waar je overdag goed kunt zitten EN: Er is een zwembad! :D Qua huis ben ik er dus zeker op vooruit gegaan, en aangezien ik nu elke dag spaans spreek, zal dat ook wel verbeteren! :D Mijn nieuwe adres:
Avenida Vallarta 4327
Interior 33F, Residencial Acacias
Camino Real C.P. 45040
Zapopan, Jalisco, Mexico
Tussen de nieuwe foto’s kunnen jullie ook het bewijsmateriaal zien van ons uitstapje naar Chapala lake vorig weekend, het grootste meer in Mexico, waar we met een hele groep heen zijn geweest. Het heel avontuur, met z’n zessen in een taxi, bijna aangehouden door de politie en bordjes langs de weg die tot 4 keer toe 25 km aangaven (terwijl die 4 bordjes toch echt wel 10 minuten van elkaar vandaan stonden). Het meer was mooi om te zien, maar is helaas erg vervuild, waardoor je er niet in kan zwemmen. Wel staan er tientallen Mexicanen die als baan met hun bootje naar het eiland in het midden varen. Voor 10 euro brengen ze je heen en weer, en wachten ze bij het eiland op je tot je terug wilt. Op hel eiland zelf hebben ze namelijk allemaal terrasjes, restaurantjes en winkeltjes. Ook het stadje wat aan het meer ligt is heel toeristisch. We hebben daar de rest van onze zaterdagmiddag doorgebracht. Er is een hele grote markt waar je van alles kunt kopen en hele fijne restaurantjes. Daarna weer terug (dit keer met de bus), het is maar een uurtje vanaf het centrum van Guadalajara.
Afgelopen week druk geweest met de ambassade, mijn visum is nog steeds niet gestempeld. Na 5 dagen zou ik alles weer op kunnen halen, maar met mijn geluk is dat niet het geval! Gelukkig kunnen mijn Mexicaanse huisgenootjes (Sarah en Kimberly) door de telefoon wat dingen regelen, zodat ik niet elke ochtend om 7 uur bij de ambassade hoef te staan. Hopelijk kan ik volgende week alles ophalen.
Na deze week vol schoolwerk zijn we met een groep van 150 internationale studenten vertrokken naar Playa la Llorona; het strand. Met de bus is het hier 7 uur vandaan en het zou een zonnig weekend worden met heel veel leuke mensen. Het verlaten strand was het allermooiste strand wat ik ooit heb gezien, met rotsen aan de zijkanten en compleet afgesloten van de rest van de wereld. Ze hadden ons wel gewaarschuwd voor de hoge golven en de sterke stroming, maar helaas niet genoeg. We kwamen er na 4 uur achter dat er een Frans meisje vermist was en na een zoektocht van een paar uur was het donker. Het leger is geweest en de Mexicaanse marine, en de politie heeft iedereen vragen gesteld om erachter te komen wie haar het laatst had gezien. Dit was het laatst in het water. De volgende dag is ze teruggevonden op het strand, ze is verdronken omdat de stroming te sterk was. Omdat het al laat was wilden ze het niet riskeren om met zoveel bussen terug te rijden en zijn we zondagochtend vroeg vertrokken richting huis. Deze week wordt er een herdenkingsdienst gehouden voor haar.
Na een rare week op school, omdat iedereen geschrokken is van het nieuws is het nu voor mij alweer weekend. Het is nu donderdagavond en ik zit met Kimberly huiswerk te maken aan de keukentafel. Hopelijk hoef ik dan de rest van het weekend niets meer te doen. Net kennis gemaakt met Banda, wat naast Mariachi, echte mexicaanse muziek is. Ook heeft ze me al allemaal mexicaanse liedjes laten horen, dus dat huiswerk schiet nog niet erg op, maar het is wel erg gezellig!
We hebben nog niet echt plannen voor het weekend, dus waarschijnlijk ga ik het zwembad uitproberen! Ook wil ik nog even naar het centrum want de markt op zaterdag is heel erg leuk. Verder kijken we hier veel films, spelen we monopoly tot diep in de nacht en leer ik heel veel spaanse woorden (en liedjes!). Ik kan nog steeds niet geloven dat ik hier al een maand zit, maar ik heb het nog steeds naar mijn zin!
Ik zal straks nog wat nieuwe foto’s uploaden op: http://picasaweb.google.com/114252159620500758378
En houd me ook op de hoogte van wat daar allemaal gebeurt, want ik mis jullie wel een beetje.
Saludos!


  • 27 Augustus 2010 - 07:10

    Merel:

    He Susie

    Ben blij weer wat van je te horen..helaas niet alleen maar goed nieuws. Wat een verschrikkelijk bericht van het franse meisje...Kan me voorstellen dat zoiets een behoorlijke indruk op je maakt. Alsjeblieft doe je voorzichtig?? Want we gunnen je een hele leuke periode maar we willen je wel weer terug zien hoor! Hier wordt je ook gemist...
    In Zeewolde gaat alles zijn gangetje. Groeit Gaby als kool natuurlijk en de andere 3 hebben het erg naar hun zin weer op school. Het regent nu pijpestelen..dat hoef je echt niet te missen hoor!
    Nou veel plezier en succes nog. Dikke kus en knuffel van ons alle 6!

  • 27 Augustus 2010 - 08:43

    Sophie:

    Jeetje Suus wat heb je weer veel meegemaakt! Wow echt heel naar van dat meisje! Denk je lekker te gaan zwemmen...Hier geniet ik nog even van de laatste vakantie dagen. Het weer is idd heel slecht dus het voelt eigenlijk niet eens echt meer als zomer. Vanavond de nullies vermaken! We zullen aan je denken! Liefs & Xx

  • 27 Augustus 2010 - 08:53

    Letty:

    Hey lieve Suus,

    Wat heb je weer een hoop meegemaakt daar. En wat een toestanden zeg met dat meisje. Wat een verdriet voor de ouders en familie om zo je dochter terug te zien. Ik had het al gehoord van je ouders want die waren hier en was er erg van geschrokken. Doe maar voorzichtig daar!
    Hier is alles een beetje hetzelfde. Koos nog steeds in het ziekenhuis maar het gaat al een stuk beter. Hij heeft wel een jasje uitgedaan hoor want die Legionella bacterie heeft erg zijn best gedaan. De longontsteking is op zijn retour want hij heeft het niet meer zo benauwd. Vandaag krijgt hij voorlopig zijn laatste antibiotica (dit heeft hij 3 weken gehad) en gaan ze van de week kijken hoe zijn lichaam reageert zonder die troep. Ik hoop dat het allemaal goed gaat want we hebben wel weer genoeg gehad. De verwardheid is ook iets minder doordat hij het Delier had maar hij is nog wel heel erg aan het dromen, halucineren en is erg opstandig. Dat gaat allemaal over zegt de arts. Hij heeft van de week gevochten met het paard van Troye en heeft zijn pyama en t-shirt aanflarden getrokken in zijn slaap. Het goede was dat hij wel kon vertellen dat hij gewonnen had en was daar erg blij om :) Met mij gaat het wel al is het wel rennen en vliegen naar mijn werk en het ziekenhuis. Wat dat betreft zal ik blij zijn als hij weer thuis is al heb je dan wel alle visite hier thuis maar dat zien we dan wel weer. Nou lieverd zorg goed voor jezelf en doe het rustig aan daar. Wat zijn trouwens de temperaturen daar? Zeker wel lekker hè. Beter dan hier met al die ondergelopen wegen en viaducten :(

    Dikke knuffel van ons.
    Koos en Letty

  • 27 Augustus 2010 - 09:00

    Yenca:

    Nou suus, je maakt wel weer wat mee. Toch een beetje wrang dat, dat meisje is verdronken.
    Hou het maar bij zwemmen in je eigen zwembadje.

    Xx

  • 27 Augustus 2010 - 11:02

    Carla:

    Hoi Suus,
    Wat heb je weer een lekker lang verhaal geschreven. Zijn we weer even helemaal op de hoogte. Heb je al foto's gemaakt van je oude/nieuwe kamer/huis? Dan kunnen we zien hoe je daar woont. Daar ben ik wel benieuwd naar. Verder gaat alles zijn gangetje hier. Voor de rest kletsen we wel weer bij via Skype. Hou je taai. Wij missen je ook.
    Heeeele dikke knuf. mam

  • 28 Augustus 2010 - 09:08

    Monique Berlee:

    Naar verhaal! maar wel fijn van je nieuwe huisje :) x

  • 28 Augustus 2010 - 17:58

    Monique:

    Je hebt echt een prima kamer suus! Je kleding kast is wel heel leeg...
    Leuk al die foto's. Ik ga ook wat meer fotos ophangen bij mij thuis.
    Die bank is wel heel mooi qua stoffering ;-).
    Wo ye xiangnian ni (ik mis je ook ;-))
    xx

  • 29 Augustus 2010 - 18:18

    Sophie Landzaat:

    Lieve Susanne,
    Even een berichtje uit Putten.
    Echt saai kun je het niet noemen wat je daar allemaal meemaakt. Mooi om te lezen. Wat rot van dat meisje. Komt wel dichtbij. Het weer zal er zeker beter zijn als hier. Regen, regen, regen.
    Geniet van alle nieuwe dingen en veel plezier. Lieve groet Sophie

  • 31 Augustus 2010 - 18:58

    Huib Vd Burg:

    Hoi Susan,
    Klinkt goed, zo te horen gaat het goed met je. Blij toe, want ik hoor op het moment veel berichten over de bende-oorlogen en drugskartels, maar die berichten komen meer uit het noorden van Mexico. Ik hoop dat het rustig blijft in je omgeving, en dat je op een hele leuke manier je leerperiode daar af kunt maken.

    Groeten van "je overbuur"

  • 01 September 2010 - 17:55

    Carla:

    Hoi Suus, je nieuwe huisje ziet er heel gezellig uit. Volgens mij zit je daar wel prima. Ik hoop dat je je nu een beetje kan gaan "thuis" voelen. Ik denk veel aan je en kijk uit naar oktober. Alweer een hele dikke knuffel van mij. XX

  • 01 September 2010 - 19:39

    Lydia:

    Hoi Suus,

    Eindelijk eens de tijd genomen om foto's en verhalen van jou te lezen. Leuk en mooi hoor. Vet appartementje!Ben blij voor je dat je geniet en veel kunt opsteken daar. En natuurlijk ben ik heel jaloers, want ik zou daar ook wel lekker willen rondstruinen, geweldig. All the best, gaat wel lukken hè. Veel liefs, Lydia tantetje

  • 03 September 2010 - 13:34

    Suzy:

    suus! wat vertel je je belevenissen uitgebreid en goed, heel leuk om te lezen! wish you good times in meggggikoo! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Guadalajara

Mexico!!

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2011

Surfin' USA

05 Januari 2011

Counting down the days.. (AGAIN)

09 December 2010

Belize

02 December 2010

Let the travel begin..

23 November 2010

Counting down the days..
Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 124933

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: