Stromende regen, thee en tentamens. - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Stromende regen, thee en tentamens. - Reisverslag uit Guadalajara, Mexico van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Stromende regen, thee en tentamens.

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 September 2010 | Mexico, Guadalajara

Tadaaa, daar is de nieuwe update. Zit hier heerlijk in mijn pyjama met een grote mok thee. Vandaag onweert het namelijk en omdat het regenseizoen is: stromende regen als extraatje. In een gedeelte van de stad is het internet uitgevallen, maar gelukkig doet alles het hier nog. (Nu nog wel! ;)) Vanaf de bus naar het appartement is nog geen minuut lopen, maar al mijn kleren waren doorweekt! Na een lekkere warme douche las ik ergens dat het weer tijd was voor een berichtje hier, dus here we go!

Vorig weekend eigenlijk niet zoveel uitgevoerd, lekker aan het zwembad gelegen, continental gespeeld (een nieuw kaartspel) en natuurlijk KEI-hard gestudeerd! :P De eerste tentamens zijn achter de rug, en ik kan jullie vertellen dat het er hier heel anders aan toe gaat. In Nederland hebben we tentamens met ongeveer 400 mensen tegelijk, met surveillanten en strenge regels. Hier hebben we toetsen in het normale klaslokaal, zit je 20 cm van je buurman/buurvrouw af en zit de leraar een film te kijken of andere tentamens na te kijken. De Mexicanen maken dan ook graag gebruik van de gelegenheid om hele boekwerken door te nemen tijdens de toets.

Bij mijn ethics-tentamen moesten we een essay schrijven, nadat we alle vragen van de toets hadden beantwoord. De leraar had ons gevraagd om onze laptop mee te nemen natuurlijk werden alle antwoorden even gecheckt in de computer voordat het tentamen werd ingeleverd. (en ik moet bekennen dat ik ook een antwoord heb nagekeken, maar niets veranderd!) Praten tijdens tentamens is hier trouwens ook geen misdaad en spiekbriefjes zijn hier A4-formaat. Ik snap er niets van! :p Dit alles betekent niet dat de tentamens makkelijk zijn. Het zijn heel veel vragen waarbij je modellen etc. moet toepassen, dus aan die spiekbriefjes heb je eigenlijk niets. Ook zijn ze hier dol op essays, dus wat dat betreft ben ik straks een professional!

Dit weekend was een gezellig huisweekend. Vrijdagavond hadden we filmavond, na een uitgebreide mexicaanse maaltijd. Zaterdagochtend zijn we op weg gegaan naar de ijsbaan. Sarah had namelijk nog nooit geschaatst, dus dat moest ik natuurlijk even laten zien! Ze hebben hier een ijsbaan met muziek, waar je prima een middag/ochtend door kan brengen. Dus, met buiten 30 graden stapten wij de ijshal binnen. Ik ben nog openlijk uitgelachen om mijn schoenmaat, blijkbaar is maat 41 hier niet gebruikelijk voor vrouwen. Het resultaat hiervan was dat ik in ijshockeyschaatsen de ijsbaan mocht betreden en mijn roomies de mooie kunstschaatsen hadden! :(

Na twee uur doorgebracht te hebben in de kou (wat ook wel weer even heerlijk was) ging onze reis verder naar de Panamerican games. Sarah werkt voor de organisatie van dit evenement wat volgend jaar hier in Guadalajara is. Zaterdag waren de qualificaties voor gymnastics: turnen, ringen, etc. Er waren deelnemers uit 18 landen en we hebben een heleboel gespierde mannen voorbij zien komen! ;) ’s Avonds was een oefenwedstrijd Mexico- Equador. Die wedstrijd hebben we in een echte mexicaanse voetbalkroeg gekeken, met schreeuwende supporters en tranen na afloop, omdat we met 2-1 hebben verloren. Ik heb dit allemaal vanuit een hoekje aanschouwd met mijn nieuwe favoriete drankje: Michelada! Dit is bier met tabasco, limoen en tomatensap, maar er zijn ontzettend veel varianten, zoals met mango, ananas, etc. Zeker een aanrader, al moet ik de juiste verhouding zelf nog onder de knie krijgen. ;)

Na de wedstrijd ben ik met vrienden van school en Sanne (mijn oude huisgenootje) naar een studentenfeest geweest in een bar hier in de stad (Wallstreet). Bleek dat ik hier in mijn eerste week ook al was geweest met Eva, al heb ik de naam toen nooit gezien. Er waren studenten van alle universiteiten in de stad en ik heb een mooie gadget mee naar huis: Mijn eerste sombrero!

Zondag was het dus uitslapen. Resultaat van een druk weekend was dat we alledrie tot diep in de nacht hebben geleerd vannacht, omdat we allemaal tentamens hadden vandaag. Zover voor het plannen van ons schoolwerk! ;) Gelukkig vandaag wel weer twee tentamens van het lijstje kunnen strepen met een goed gevoel. Nog maar drie te gaan: woensdag nog één, donderdag nog twee.

Vrijdag vertrek ik met een hele groep op een 10-daagse rondreis door het zuidelijke deel van Mexico. We gaan onder andere naar Puebla, Chiapas en Oaxaca, dus het wordt een mooie trip! Volgende week vieren de Mexicanen namelijk hun onafhankelijkheid en dit jaar is het de 200e keer. Dit betekent groot feest, waardoor we donderdag en vrijdag vrij zijn. Ik kan dus 10 dagen weg (vrijdag t/m zondag) terwijl ik dan maar 3 dagen school mis. Een buitenkansje dacht ik zo! ;)

Bedankt trouwens voor de kaartjes, ik heb zaterdag een stapeltje opgehaald bij mijn oude huis. Vanuit Nederland doen kaarten er zo ongeveer 3 weken over. Voor dringend nieuws is email dus beter, maar kaartjes en lange brieven zijn zeker welkom! (mijn nieuwe adres staat in de vorige weblog!) En voordat jullie nou allemaal lachen dat het hier ook regent; morgen is weer mooi weer voorspeld! ;)

Liefs!

  • 07 September 2010 - 07:05

    Danny:

    Goede verhalen weer! :) Met mij is het ook prima hoor ;) maak je maar geen zorgen ;).

    Dat nieuwe drankje lijkt mij ook wel wat, dus je moet maar ff een recept opsturen dan kunnen we het hier met hertog jan gaan maken!

    Liefs!

  • 07 September 2010 - 08:10

    Suus:

    Suuuus! Klinkt goed daar allemaal hoor! Vet grappig, wij hebben hier ook een wallstreet bar haha! Hoe is het uitgaan daar? Ik was laatst op een feestje met een Mexicaan aan het dansen en hij bleef maar zeggen dat ik zo raar danste en dat ik 'moest dansen als een mexican girl', heb jij daar ook last van daar?;)

    Succes met alle tentamens alweer! (ik heb pas twee colleges gehad;))

    xxx

  • 07 September 2010 - 08:14

    Merel:

    Helemaal blij weer wat te lezen van je. Wens je heel veel plezier met het tripje..zo leer je Mexico wel even van een andere kant kennen lijkt mij zo. Eh..die brief moet ik nog steeds schrijven maar die komt er echt wel!!!En anders mail ik je wel.
    Veel liefs en vele knuffels van ons allemaal!!

  • 07 September 2010 - 14:38

    Eva:

    Hee suuske!
    hahh moo dat het zo goed gaat en je vanalles beleeft.. geniaal van de tentamens:)
    Succes ermee en kusjeee uit turkije
    xxx

  • 07 September 2010 - 15:01

    Karin:

    oeeh, en in Kopenhagen schijnt de zon! beat that ;). mooie verhalen! en nu alweer tentamens, pff, ze moeten jou wel hebben.. ik heb gister pas mijn tweede college gehad, haha. Geniet ervan!

  • 07 September 2010 - 15:22

    Carla:

    Hee lieve Susie,
    Je verhaal klinkt een stuk opgewekter dan de vorige keer ondanks de tentamens. Volgens mij heb je daar het mexicaanse gevoel wel aardig te pakken. Veel minder tentamenstress. Succes met de laatste 3 en heel veel plezier op je "tripje". Lijkt wel erg op een vakantie trouwens. Doe maar wat leuke ideeën op voor ons.
    Dikke kus
    mam

  • 07 September 2010 - 17:43

    Rinske:

    Klinkt weer helemaal top suus! Aan vermaak geen gebrek in het buitenalnd haha! Al moet ik toegeven dat ik iets gretiger gebruik zou maken van alle hulpmiddelen bij de toets dan jij hebt gedaan hahaha!

    kuss

  • 08 September 2010 - 09:48

    Yanieke:

    SUUS!
    wat maak je toffe dingen mee! ben heel erg benieuwd naar je 10-daagse tripje!
    hoe is het eten daar trouwens?:D
    succes met je toetsen!

    LIEFS!

  • 10 September 2010 - 08:41

    Manuela Grimm:

    Hallo Susanne,
    ben jij studente in Mexico. Ik ben Manuela en wek voor VARA Radio, Radio 1 en we zijn op zoek naar studenten die op dit moment in Mexico wonen en ons een beetje over hun leven willen vertellen. Misschien ook kleine video’s met een mobiel willen sturen. Zo kan je aan ons programma Degids.fm meewerken. Als je geïnteresseerd bent of andere studenten kent hoor ik het graag! Mijn mailadres: Manuela.Grimm@vara.nl

    Vele groeten naar Mexico uit Nederland!! Manuela

  • 10 September 2010 - 18:57

    Annebeth:

    Wat kan je alles toch mooi omschrijven suus, heel leuk om te lezen! Veel plezier op de rondtrip :)

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Guadalajara

Mexico!!

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2011

Surfin' USA

05 Januari 2011

Counting down the days.. (AGAIN)

09 December 2010

Belize

02 December 2010

Let the travel begin..

23 November 2010

Counting down the days..
Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 124967

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: