Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Blijf op de hoogte en volg Susanne

06 Juli 2013 | Tanzania, Moshi

Nog 3 dagen te gaan, ik kan niet geloven dat het alweer bijna voorbij is! 3 maanden geleden zat ik nog te ploeteren voor mijn tentamens, nu heb ik een mail in mijn inbox dat ik mijn scriptie mag komen verdedigen (29 augustus) en daarna ben afgestudeerd! De 3 maanden in Tanzania zijn voorbij gevlogen en nu ik weer in Dar ben voelt het een beetje als thuis. Het IFM, waar ik slaap, is inmiddels verlaten, omdat alle studenten vakantie hebben, dus ik ben wel een beetje alleen op de campus, maar gelukkig heb ik nog genoeg vrienden in de stad om mee af te spreken!

De afgelopen twee weken reizen waren ongelofelijk. Ik ben na Mtwara naar Mikindani gereisd (opnieuw in een busje met teveel mensen, waar ik een baby op schoot kreeg en de vrouw naast me twee kippen vast had) en daar ben ik 4 dagen gebleven. Het grote doel daar was om te duiken, en als groot fan van de oceaan heb ik een geweldige tijd gehad. In Indonesie had ik vorig jaar mijn Open Water brevet gehaald, en dit heb ik nu uitgebreid met een Advanced Open Water course. Dat betekent dat ik nu tot 30 meter mag duiken!

Je moet hier verschillende specialty dives voor doen, die je allemaal iets anders leren. Tijdens deze duiken laten ze je zien dat je op diepte minder goed kunt nadenken (zo heb ik de macarena moeten dansen op 30 meter diepte en rekensommetjes moeten doen), en leer je dat je kleuren heel anders ziet (geen rood bijvoorbeeld). Daarnaast heb ik leren navigeren onder water (wat me bijzonder goed afging), heb ik een buoyancy-performance duik gemaakt (daarbij kijk je precies hoeveel gewicht je nodig hebt en hoeveel lucht je in je BC moet hebben op perfect stil te hangen in het water. Ook heb ik een fotografie-duik gedaan (waarbij het stilhangen vrij essentieel is!) en was de kers op de taart een nacht-duik in de haven, waar een wrak ligt en we sidderalen en garnalen bij de vleet hebben gezien! Gewapend met alleen een zaklamp was dit nog een hele onderneming!

Om het af te leren hebben we de laatste dag in het Mnazi-Bay Marine Reserve gedoken, waar het koraal prachtig is, de stranden bounty-achtig en de zon volgens mij altijd schijnt! (Ik heb in de afgelopen twee maanden sowieso geen regen gezien) Helaas is de weg ernaartoe minder fijn, anderhalf uur hobbelen vanaf Mikindani, maar het was het zeker waard. We kwamen rond 11 uur aan en hebben tot 2 uur gesnorkeld en gelunched.

Om 2 uur was het vloed en kon er gedoken worden! We waren met 5, Andy en Carol, mijn instructeurs, Alistair, een Australier en Rafael uit Peru die hier les geeft op de internationale school. Na een fantastische duik hebben we de week afgesloten met een biertje en was het tijd om terug te gaan naar Mtwara, van waar ik de volgende dag met de bus naar Dar Es Salaam zou vertrekken, en van Dar door naar Moshi.

Het weekend bestond voor mij dan ook alleen uit bussen (21 uur in 2 dagen, op de tanzaniaanse wegen). Zaterdag op mijn tussenstop in Dar heerlijk gegeten bij Zuane (italiaans restaurant) met Judith en Ariel en nog even op bezoek geweest bij Tom en de volgende ochtend door naar Moshi. Gelukkig was mijn taxi-driver Ali weer van de partij om me om 4 uur 's ochtends naar het busstation te brengen!

Het plan was om 2 dagen in Moshi te blijven, maar deze stad heeft me positief verrast! De mensen waren heel aardig (in tegenstelling tot Arusha, een uur verderop, waar iedereen je lastigvalt) en met prachtig uitzicht op de Kilimanjaro was het geen slechte bestemming! Daarnaast is Moshi de eerste stad in Tanzania waar ik vuilnisbakken heb gezien langs de weg en waar mensen ook echt proberen om de stad schoon te houden.

Op de eerste avond in Haria hostel heb ik Brian leren kennen, die lokale vrienden had in Moshi: de Masaai! Zij zijn een lokale stam in Tanzania, en de Moshi-regio staat bekend om zijn Masaai-merchandising. Je kunt hun kleren kopen (rood en blauw gekleurde doeken), op bezoek in hun dorpjes en ze doen ook veel rondleidingen in de omgeving.

Toen ik vroeg wat ik in Moshi allemaal moest zien, bleek al dat de 2 geplande dagen niet genoeg zouden zijn, dus ben ik uiteindelijk een week gebleven! Ik ben naar Monkey-forest geweest waar ze witte apen hebben, we hebben een rijstvelden-tour gemaakt (waar ik met mijn survival-skills natuurlijk tot mijn knieeen in de modder stond), een middag met de locals in een cafeetje zitten dammen (met getekende speelborden en bierdopjes als damstenen) onder het genot van Bananen-bier, een lokale specialiteit!

Ook zijn we naar Merangu geweest, een dorpje aan de voet van Mount Kilimanjaro, waar ze oude grotten hebben, een prachtige waterval (waar ik met mijn welbekende jungle-skills natuurlijk de nodige plauwe plekken heb opgelopen!) Ook hebben we hier een koffie-tour gedaan, waarbij een schattig oud mannetje heeft laten zien hoe koffie wordt gemaakt, en we uiteraard ook mochten proeven! (en ik natuurlijk weer een kilo koffie voor in mijn backpack heb; gelukkig heeft femke een extra tas achtergelaten)

Kibo tower was een andere hightight; een dakterras, 8 verdiepingen hoog, waar je mount Kilimanjaro in alle glorie kunt bewonderen. De jongens kenden iemand die daar de sleutel van had (want het gebouw is nog in aanbouw) dus een exlusieve sneak-peak!

De laatste, en meest bijzondere experience van de week was een nacht in een Masaai-dorp. Moses' familie woont ongeveer een uur buiten Moshi in een traditionele Boma (nederzetting met lemen hutjes), waar ik samen met twee Amerikaanse meisjes op bezoek mocht. Overdag hebben we geleer dom vuur te maken met een hout en stokje, hebben we de traditionele dansen mogen bewonderen (in masaai-outfit uiteraard!), hebben we het dorp gezien (meer dan 4 lemen hutjes was het niet) en hebben we gelunched. Daarna zijn zij teruggegaan naar Moshi, maar ik zou een nachtje blijven slapen in mijn eigen lemen paleisje. We hebben eerst boodschappen gedaan (een uur heen en terug lopen naar een fatsoenlijk dorpje) en daarna het vee binnengehaald. Koeien melken was natuurlijk een van de highlights!

We hebben gegeten bij een fantastisch kampvuur, waar de kids allemaal liedjes hebben gezongen, en om 8 uur was het bedtijd. Daar lig je dan, in je hutje, op een koeienhuid op de grond. Comfortabel was het niet, maar wel bijzonder!

De volgende ochtend kwam het hele dorp opnieuw langs, om te kijken of de Mzungu er nog was, en na het ontbijt zijn we nog naar een meer in de buurt geweest.

Na de lunch hebben ze me nog geleerd hoe je een babay op je rug draagt in een traditionele kitenge en heb ik afscheid genomen van al mijn nieuwe vriendjes; de kinderen uit alle omringende dorpen!

Met de Dala-Dala zijn we teruggereden naar Moshi (met een uur tussenstop omdat de remmen het niet deden en die gemaakt moesten worden; ook dat is geen probleem hier!
'S avonds zijn we (met twee duitse meisjes) nog naar een klein kroegje geweest en vrijdagochtend (gisteren) ben ik weer naar Dar vertrokken!

Gisteravond heb ik gegeten met Elizabeth, die ik heb leren kennen op het textiel-seminar van Rob. Morgen ga ik naar Saba-Saba, een grote beurs met allerlei culturele dingen hier in Dar es Salaam met Catherine en Msofe, die allebei ook op IFM studeren. Daarnaast wil ik nog tingatinga (schilderijen) kopen, moet ik natuurlijk nog even naar het strand (want ik ben pas matig bruin geworden!) en moet er natuurlijk ingepakt worden, dus nog genoeg te doen!

Maandagavond vlieg ik naar huis en dinsdag om 15.00 ben ik weer op Nederlandse bodem. Ik wil jullie bedanken voor alle lieve reacties, mailtjes en berichtjes van de afgelopen maanden, leuk om te horen dat jullie meeleven! Foto's volgen als ik thuis ben!

Tot de volgende reis,

X Suus

  • 06 Juli 2013 - 11:14

    Cees:

    Ik zal me de volgende keer aan je vastbinden, nu maar weer wachten op dinsdag de 9e! goede reis en geniet nog eventjes!!!!

  • 06 Juli 2013 - 12:23

    Reinoud:

    Suuuus!!
    Wat een mooie verhalen allemaal! Vet dat je je Advanced OW hebt! You're awesome! We gaan heel erg bijpraten komend weekend! Zin in!

  • 08 Juli 2013 - 09:23

    Philine:

    Suus! Wat een briljant verhaal weer :) Sjonge wat maak je veel mee, stikjaloers hier vanuit de UB!
    Morgen weer in Nederland :) Zal je vast minder leuk vinden, maar toch zullen velen weer blij zijn om je te zien :D Hopelijk tot snel!!!
    Liefs oet Grunn!

  • 09 Juli 2013 - 20:57

    Letty:

    Lieve Suus,

    Ik heb genoten de afgelopen 3 maanden van je reisverslagen. Je zult nog wel veel meer te vertellen hebben van al die indrukken die je daar opdoet. Wij wensen je een hele goede terugreis en hopen dat we in de toekomst nog meer verhalen van je kunnen lezen.

    Liefs en tot gauw.
    Letty

  • 10 Juli 2013 - 17:24

    Daisy:

    Suus! Ik heb ook genoten van je verhalen en krijg er steeds meer zin van om Afrika ook eens een lang bezoek te brengen :) Wow.
    Zin ook om jou weer eens te zien.
    Geniet van je laatste volle dagen daar en we spreken elkaar hopelijk weer eens in NL! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Moshi

Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 1169
Totaal aantal bezoekers 124978

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: