Sister Susan in the South - Reisverslag uit Masasi, Tanzania van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Sister Susan in the South - Reisverslag uit Masasi, Tanzania van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Sister Susan in the South

Blijf op de hoogte en volg Susanne

24 Juni 2013 | Tanzania, Masasi

Ha! Mission accomplished! Een uur geleden heb ik mijn scriptie verstuurd, het is eindelijk volbracht! De mooiste 36 pagina's ooit geschreven zijn het resultaat van de afgelopen maanden hard werken. En dat betekent natuurlijk; vakantie!

De afgelopen weken heb ik dan ook weinig beleefd, aangezien ik voornamelijk met mijn laptop heb gezeten om alles uit te typen. Toen alles op papier stond bleek dat ik minimaal 5000 woorden van mijn eerste versie moest schrappen, maar aangezien ik natuurlijk alles relevant vond voor mijn conclusies, was dit nog een hele klus!

In Newala heb ik het nog een paar dagen langer volgehouden dan gepland, dagelijks gewandeld bij Shimu la Mungu, het uitkijkpunt waar je Mozambique kunt zien liggen en heerlijk gesocialized met de locals. Aangezien de twee vrouwen van mijn guesthouse (de liefste vrouwtjes ooit) geen engels spraken, heb ik zelfs nog aan mijn Swahili gewerkt. Zo noemden ze me bijvoorbeeld elke keer Mfungwa en kwam ik er na 5 dagen achter dat dat gevangene betekent, een lieftallige bijnaam omdat ik alleen maar zat te typen!

Vanuit Newala ben ik dus doorgereisd naar Masasi, om daar de laatste letters te typen. Aangezien ik hier al eerder geweest was, was het een beetje thuiskomen, en tussen de bergen in het klooster was denk ik de beste plek om alles af te maken.

Tussendoor nog een dagje naar het kantoor van MHQFP geweest, zie ook http://www.oneworld.nl/lezen/tanzaniaanse-cashewcooperatie-zet-stap-voorwaarts voor een leuk artikel! Daar nog dozen cashews gesleept die naar Dar worden gebracht en dan via Intersnack straks in de schappen bij Albert Heijn liggen! Verder heb ik met Sister Angela meerdere bezoekjes gebracht aan de markt, en heb ik eindelijk de lokale dress-code geaccepteerd. Ik heb hier gekleurde Tanzaniaanse doeken gekocht, kitenge's en heb ook een echte lokale jurk laten maken.

Ook ben ik officieel benoemd tot sister Susan en heb ik samen met kasper pompoensoep, guacemole en zelfs appeltaart gemaakt! Appeltaart in een houtoven is een challenge kan ik je vertellen, en wat de boer niet kent is een principe waar ze hier goed aan vast houden. Gelukkig viel alles (na lang twijfelen toch proberen) goed in de smaak en hebben ze daar in Masasi nu weer wat nieuwe gerechten om te maken!

Op mijn pauzedag ben ik met Kasper, 2 zusters en een priester uit een klooster in de buurt naar Ndanda geweest voor een dagje sight-seeen. We zijn hier bij een ander klooster geweest, waar ze hout bewerken, meubels maken, wijn produceren en een grote boekbinderij hebben. Daarna was het tijd voor Ndanda springs, waar ze hier al het drinkwater van de regio produceren met water uit een natuurlijke bron. Ook was er een bergmeer, waar we natuurlijk even heerlijk hebben gezwommen! Een prachtig plekje, en fijn om weer even in het water te kunnen spartelen! De zusters (die beide niet kunnen zwemmen) vonden het fantastisch en hebben ons sindsdien Samaki's (vissen) genoemd.

Donderdagavond kwamen Judith (een Nederlandse, die we erg blij konden maken met de appeltaart) en Ariel (uit de filippijnen) voor een weekendje naar Masasi. Zij geven les in Mtwara en kwamen even uitrusten bij de zusters. Vrijdag heb ik nog afgesproken met Mukama (de accountant) en zijn vriend erick, die ik eerder in Mtwara had leren kennen en zondag (gister) ben ik met de bus teruggegaan naar Mtwara.

Vandaag heb ik mijn scriptie dus voor de laatste keer doorgelezen en geupload (en heeft Reinoud in Groningen de hard-copy ingeleverd, thanks!) dus het is nu tijd voor een welverdiend biertje en een mooie reis! Vanmiddag ga ik naar Mikindani, waar ik morgen ga duiken. Enorm veel zin in!

Verdere plannen zijn om zaterdag weer naar Dar es Salaam te reizen en dan nog een rondje in het noorden te maken langs de Kilimanjaro en de kust. Of dat allemaal gaat lukken zien we dan wel weer!

Voor nu nog een filmpje voor jullie; http://youtu.be/qTRrVoI4q74 voor nog wat indrukken van mijn onderzoek (de fabriek van OLAM bijvoorbeeld, waar cashews worden verwerkt) en de mooie omgeving hier!

Tot de volgende update!

X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Masasi

Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 124981

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: