Time to travel.. - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Time to travel.. - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Time to travel..

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

02 Juni 2012 | Indonesië, Surabaya

Inmiddels is de conceptversie van ons onderzoek onderweg naar de docenten voor feedback en zijn wij allemaal druk bezig met het inpakken van onze backpacks. Gelukkig hebben we wat mannelijke helpers die af en toe met een kritische blik een kledingstuk in de lucht houden, zodat we niet teveel meenemen.

De afgelopen twee weken zijn echt voorbij gevlogen. We hebben veel tijd in de lobby doorgebracht om te typen aan het verslag en hebben in de shoppingmalls in Surabaya gekeken of onze bevindingen uit Jakarta klopten met hier. Gelukkig was dat het geval en hebben we hier weinig verrassende dingen meer gevonden. Uiteindelijk hebben we een goed overzicht van de markt voor ons bedrijf en 4 geïnteresseerde partijen weten te vinden. Een goed resultaat dus!

Afgelopen weekend was ook weer een weekend om niet te vergeten. We zijn vrijdagavond om 10 uur richting de Bromovulkaan vertrokken met 2 mini(!)-busjes en kwamen om 2 uur ’s nachts aan bij het verzamelpunt. Vanaf daar zijn we met onze driver “Skills” per Jeep verder gegaan en kwam er van slapen nog maar weinig door het hobbelen op het kleine bergweggetje omhoog. Gelukkig zijn we veilig boven gekomen met de hele groep en waren we ‘maar’ anderhalf uur te vroeg voor de zonsopgang. De temperatuur van 3 graden was er één die we al een tijdje niet meer gewend waren en de slimme zakenmannen van Indonesië stonden hier dan ook warme jassen te verhuren. Heel IBR heeft hier dan ook maar gretig gebruik van gemaakt en konden we knus met z'n allen naar de sterren kijken.

De zonsopgang was het allemaal waard; echt heel erg mooi! Daarna zijn we met de Jeeps weer naar beneden gescheurd en wat lekke banden later zijn we naar de voet van de Bromo gebracht. Hier begon de barre tocht naar boven en hebben we de nog rokende krater van boven mogen aanschouwen. Eenmaal weer beneden was het tijd om naar de Madakaripura waterval te gaan en hier hebben we na een kleine klimtocht over glibberige rotsen even lekker kunnen afkoelen onder de 200 meter hoge waterval. Ook dit was weer een fantastisch mooi uitzicht, met de groene vallei die we net hadden doorgeklauterd. Die zaterdagavond was het voor mij ook wel weer even genoeg geweest en ben ik met keelpijn van alle airco vroeg naar bed gegaan. De rest heeft toen de stad goed verkend! Zondag was dan ook voor de meesten een brakke dag aan het zwembad en hebben we allemaal lekker aan ons bruine kleurtje kunnen werken.

Maandagavond om 12 uur was Fernande jarig en hebben we ons allen begeven naar de LavaLounge: hier zijn de drankjes redelijk te betalen en het personeel enorm aardig. Om 12 uur hebben we natuurlijk gezamenlijk gezongen en hadden ze een verjaardags-pancake gemaakt.

De rest van de week gewerkt aan het onderzoek, maar woensdagmiddag en gisteren helaas doorgebracht in bed. De dokter wist me in zijn beste engels te vertellen dat ik een oorontsteking heb op mijn trommelvlies en ik heb samen met Kim bij de lokale apotheek een mooi potje met antibiotica gehaald. Gelukkig is het nu al weer wat beter en heb ik de afgelopen 2 dagen heel wat uurtjes slaap kunnen inhalen. Hopelijk is het snel over, want morgen beginnen we al aan de reisperiode! We vertrekken morgen met 14 man om 10 uur richting Banda Aceh (Noord-Sumatra) en reizen vanaf daar in groepen door naar Medan en Padang in ongeveer 2 weken. Op het programma staat: een 3-daagse jungletocht met Jungleman Thomas, raften, duiken en snorkelen! Het belooft een enorm mooie trip te worden!

Met een ontzettend tevreden gevoel kijk ik terug op het afgelopen jaar IBR en met name de laatste 5 weken. Iedereen is enorm goed bezig geweest aan zijn onderzoek en we hebben met de groep een hele goede sfeer weten te maken. Ik had nooit verwacht dat het zo mooi zou worden toen ik mijn sollicitatie ging inleveren! Met een beetje pijn in het hart nemen we van de meesten dan morgen ook afscheid om te gaan reizen, maar ik weet zeker dat de komende 5 weken ons ook nog heel veel moois gaan brengen. 4 juli zien we elkaar weer op Bali in een fantastisch luxe villa en kunnen we de reis samen afsluiten!

Voor jullie nog een filmpje van de laatste 3 weken (Joeri, bedankt!) waar jullie nog wat beelden kunnen zien van Kampung Sawah, mijn optreden met Edgar in een lokaal barretje, de Bromo met onze Jeeprit, het bezoek aan Yokya en wat indrukken van het zwembad hier in het Sheraton. Tonight, we are young!

Ik weet niet of ik de komende 5 weken nog tijd heb om te schrijven, maar anders volgen alle updates als we weer in Nederland zijn! :)

Hele veel liefs uit Indonesië,

Suus

• 01 Juni 2012 - 18:48

Cees:

Geweldig verhaal weer Suus, en vooral dat je er zelf een goed gevoel van hebt!
    Geniet zoveel je kan want het is zo maar weer voorbij!! Dikke knuffel (ps, laat nog wat moois daar voor ons, Ha ha)

• 03 Juni 2012 - 09:58

Marjolein:

Veel plezier met reizen Suus!!!