Rijst en Research - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Rijst en Research - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Rijst en Research

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

09 Mei 2012 | Indonesië, Batavia

Apa Kabar?

Oftewel; hoe is het? Voor degenen onder jullie die het niet hebben meegekregen: ik ben weer op reis! Dit keer het mooie Mexico ingeruild voor het immense Indonesië en de eerste indrukken zijn fantastisch! We zijn hier met 25 studenten om onderzoek te doen voor Nederlandse bedrijven; eerst 5 weken onderzoek op Java en daarna natuurlijk een welverdiende vakantie van nog eens 5 weken door de rest van het land. Dit avontuur begon op 27 april, na ruim een jaar van voorbereidingen.

Een prima vlucht met Emirates, een tussenstop op het mooie Dubai, een heleboel spelletjes, films en gezeul met koffers later kwamen we dan ein-de-lijk aan in Jakarta! Gelukkig konden we gelijk kennis maken met de Indonesische bureaucratie, want na 2 uur wachten werden onze (al in Nederland) aangevraagde visa doorgekrast bij de balie; die mogen we mooi gaan verlengen bij de immigratiedienst!

Na de hereniging met Ewout en Maike, die al een week eerder naar Jakarta waren gevlogen, konden we naar het hotel met de Big-Bird bus die ze voor ons hadden gereserveerd. Helaas was deze big bird niet groot genoeg voor al onze koffers en backpacks en was het resultaat zo ongeveer 3 koffers hoog in het gangpad te bewonderen. Gelukkig maakte het hotel een heleboel goed en viel de file toen nog mee. Onze kamers zijn hier fantastisch, de mensen in het hotel enorm vriendelijk, het ontbijt héél lekker en kunnen we ook niet klagen over ons zwembad!

Die avond had het onderzoekskoppel van MultiBintang (Heineken) al gelijk een mooi feestje gevonden. Zij hadden via een DJ gehoord van een technofeest en dus is iedereen na een snelle douche gelijk weer in een taxi gepropt; we waren er klaar voor! Groningen is natuurlijk weer een hele andere categorie, maar het uitgaan is hier ook prima! We hebben zelfs een club in ons hotel; wat hier nog redelijk gebruikelijk is.

Zondag was het wel weer tijd om gelijk op pad te gaan. Er stond ons een tochtje op de wilde rivieren van Java te wachten; we gingen raften! Met een local achterop de boot die af en toe wat aanwijzingen riep namen we met onze boot toch redelijk vaak de verkeerde stroomversnelling. Na een goede kopstoot, een stukje afgebroken tand en heel vaak de slappe lach, hebben we onze eerste kokosnoot leeggedronken en de eerste rijstvelden gezien. Hier moesten we 4 uur voor in een bus zitten over de meest hobbelige weggetjes, maar daardoor hebben we ook gelijk veel indrukken opgedaan. Ook gelijk de zon gespot, want die is hier in Jakarta weinig te zien door alle smog.

Maandag ging onderzoeksperiode in en hebben wij onze eerste shoppingmalls bezocht (we doen onderzoek naar winkeldiefstalsystemen). Na een geslaagde dag hadden we voor ’s avonds een uitnodiging van de ambassade voor het grote Koninginnedag-festijn in het 4-seasons hotel en hebben we ons netwerk van expats goed uitgebreid. Daarna met wat andere Nederlanders doorgegaan naar ‘memories café’ waar we konden genieten van Nederlandse muziek en wat Bintangs.

Dinsdag zijn we naar de ambassade geweest voor al onze vragen over het Indonesische zakenklimaat en daar hebben ze ons ook een kleine briefing gegeven over de veiligheid als toerist in Jakarta. Die avond gegeten op het dak van de shoppingmall naast ons hotel en woensdag zijn we bij de INA (Indonesia Netherlands Association) geweest met onderzoeksgerelateerde vragen. Elmar Bouma (de voorzitter) heeft enorm veel contacten hier in Jakarta en kan ons daar hopelijk mee helpen. De rest van de dag (en de donderdag) met Thijs op pad geweest voor het onderzoek en al wel wat goede resultaten gevonden. Woensdagavond hebben we met alle IBR-ladies gegeten in Grand Indonesia Shopping Mall, waar ze gratis cocktails hadden. Niemand had ons verteld dat we de eerste wél moesten betalen, maar uiteindelijk waren we voor een luxe maaltijd en cocktails allemaal nog geen 20 euro kwijt.

Donderdagavond hebben we met al onze Indonesische buddies (studenten) gegeten bij de Universiteit van Indonesië, waar we in hutjes boven het water zaten. Ieder onderzoek heeft zo’n buddy en Mustika (onze buddy) heeft ons ook gelijk voorgesteld aan haar familie. Ze heeft al meerdere bedrijven voor ons gebeld en gaat morgen ook mee op afspraak.

Vrijdag hebben we na een onderzoeksdag de 4 mei herdenking van de Nederlandse club in Jakarta bijgewoond. Het was op een enorme begraafplaats, midden tussen het drukke verkeer van Jakarta. Na onze minuut stilte werd het gebed ingezet bij de omliggende moskeeën, wat eigenlijk wel bijzonder was.

Die nacht zijn we om 04.00 vertrokken richting de meest vieze haven van Jakarta. Met zonsopgang stonden we tussen de net gevangen vis en liepen de ratten om onze voeten, maar gelukkig konden we snel de boot op richting the ‘1000 Islands.’ Dit is de perfecte getaway vanuit Jakarta en zijn allemaal losse eilandjes ongeveer 2 uur ten noorden van de stad. Een indrukwekkende boottocht later (met een enorme hoeveelheid Indonesiers op 1 bootje) kwamen we aan bij ons hostel. Vanuit daar zijn we gelijk doorgelopen naar onze duikschool waar we onze snorkel-equipment konden ophalen. Met kleine bootjes zijn we vanaf daar verder gegaan naar andere eilandjes en hebben we Nemo gevonden bij het koraalrif. Ook zijn we nog bij een haaienbassin geweest en hebben de mannen fanatiek voetbal gespeeld met de locals, terwijl wij aan het badmintonnen waren. De zondag hebben we nog een ritje gemaakt op de bananenboot en hebben we daarna nog baby-schildpadden mogen bewonderen die net uit het ei waren. Rond 1 uur zijn we in de brandende zon teruggevaren naar Jakarta en kwamen we weer aan bij het hotel als 25 verbrande kreeftjes. Gelukkig is dit nu alweer wat bijgetrokken en hopen we enorm bruin te zijn als we terugkomen!

Maandag zijn BartJan en Beppo (onze begeleidende docenten) ook aangekomen en hebben we daarmee gegeten. Zij zullen tijdens de komende 3 weken de kwaliteit van de onderzoeken een beetje in de gaten houden, zodat we allemaal met mooie resultaten thuiskomen.

Gisteren ben ik met Thijs en Kim afgereisd naar Bandung, waar we met Mustika op pad zijn geweest. Zij heeft ons meegenomen naar een paar factory outlets die voor ons onderzoek ook belangrijk kunnen zijn. ook is Thijs even langs het ziekenhuis geweest, want die had zijn knieën opengehaald aan het koraalrif. Dit was gaan ontsteken, maar met een antibioticakuurtje was hij een uurtje later ook alweer op de been.

Na anderhalve week hier kan ik zeggen dat het me alles is meegevallen. Nog niet ziek geweest (wel wat slaap tekort) en het is toch ook wel eens leuk om miljonair te zijn; ook al is het met een wisselkoers van 12000IDR/EUR. Wij kunnen hier wel wennen aan de geweldige skyline, de nasi goreng en de palmbomen!

Foto’s zijn te vinden op:
En houd ook het youtube kanaal van Joeri in de gaten voor filmpjes als deze:

Selamat Malam!

X

• 09 Mei 2012 - 14:32

Jane:

Hoi Suus, Wel leuk zo'n verslag. Niet te hard werken , neem de tijd om te genieten van Indonesië. Wat is het daar anders dan Mexico. Je bent echt een wereldburger aan het worden.
    kus en een knuf

• 09 Mei 2012 - 14:36

Monique Berlee:

Lekker hoor, goede titel ook! xx

• 09 Mei 2012 - 14:37

Renske:

Wow suus!
    Wat gaaaaaaf! Super tof dat je weer opreis bent en wat een lang verhaal! Ga er snel goed voor zitten!
    Geniet!!
    Liefs Renske

• 09 Mei 2012 - 14:49

Renske:

Wow suus! Wat gaaf!
    Wat gaaf dat je weer op reis bent!
    En wat en lang verslag! Ga er snel goed voor zitten!!!! Heel tof :-)
    Geniet!
    Liefs Renske

• 09 Mei 2012 - 14:59

Sim:

Op Facebook zei ik al, enjoy! Maar geloof dat je dat wel al aan het doen bent!
    Ik ben benieuwd naar al je mooie verhalen die je nog schrijven gaat!
    Kus!

• 09 Mei 2012 - 15:18

Evy:

Suus!!!
    Klinkt echt fantastische allemaal! Geniet van echt van alles en ik zie je snel weer in Grunn!
    dikke kussen

• 09 Mei 2012 - 15:38

Laura:

Klinkt goed allemaal! Ben natuurlijk wel benieuwd naar het verhaal achter het afgebroken stukje tand! Heel veel succes, liefs

• 09 Mei 2012 - 15:51

Sophie:

Super Suus, leuk verhaal!! En dat flimpje ook heel grappig. Geniet er van!!!

• 09 Mei 2012 - 16:50

Tamar:

Wat een geweldig verslag suus! Het klinkt fantastisch:) geniet! Xx

• 09 Mei 2012 - 18:22

Carla:

Wat heb je al weer veel gedaan. Het lijkt wel of je al weken op reis bent. Veel plezier en ook nog wat werken, hoor.
    Dikke KNUF mam

• 10 Mei 2012 - 05:05

Merel:

Wat een geweldig verhaal weer!! MAar ik kom maar weinig tegen dat er nog wordt geslapen...??Tja..zo loopt je slaap tekort wel op ja...en het lijkt wel alsof je er al weken bent...maar goed..geniet er maar lekker van..dan komt dat bijslapen wel weer als je weer in Nederland bent...xx