Obroni on a bycicle.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Obroni on a bycicle.. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Obroni on a bycicle..

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

23 November 2016 | Ghana, Accra

Hee hoi!

Hoog tijd voor een nieuwe update. Inmiddels zijn we 7 weken verder, maar het voelt alsof ik hier al maanden zit. Mijn buurt en mijn huisje voelen als thuis, mijn buren kennen me inmiddels allemaal EN ik heb een fiets! Lisa heeft haar fiets aan me gedoneerd toen ze wegging en sindsdien tour ik hier als een trotse Hollander door de buurt. Nu roepen ze geen Obroni meer, maar is het Obroni on a bycicle geworden!

Op werk hebben we inmiddels de eerste ondernemer over de vloer gehad. Een kippenboer, die zeker wel wat hulp kan gebruiken. We hebben nu een advertentie rondgestuurd (wat hier vooral via Facebook en Whatsapp gaat) om meer bedrijven te vinden. Ook trainen we hier bedrijfsadviseurs, zodat zij binnen onze programma's aan de slag kunnen en zelf ook beter advies kunnen geven aan bedrijven.

We leren ook het netwerk hier steeds beter kennen. Zo was ik bij het ondertekenen van een contract om 10 'hubs' op te zetten voor agri-ondernemers. Als enige blanke in de zaal werd mij gevraagd om als getuige mee te tekenen; een vrij gekke situatie vond ik. Uiteraard van zenuwen mijn handtekening op de verkeerde regel gezet, maar daar zie je gelukkig op de foto's niets van ;) Zie: https://twitter.com/AlexARIHO1/status/797331797365424128?s=09

Andere gekke dingen zijn:
- het opwaarderen van elektriciteit. Dit wordt hier namelijk vooruit betaald met een soort beltegoedkaart, wat betekent dat je in het donker zit als je stroom 'op' is.
- Friday wear. Waar we in NL gewend zijn aan casual Friday is vrijdag hier de dag om je mooiste Afrikaanse stofje aan te trekken. Dit is bedacht om de lokale kledingindustrie te helpen en inmiddels heb ik ook wat prachtige outfitjes in de kast hangen! https://m.modernghana.com/news/646089/evolution-of-friday-wear.html
- De frustratie van mijn collega's als de stroom uitvalt, of het internet het niet doet. Ik geloof dat ik nog in mijn ik-vind-het-allemaal-prima fase zit. Ook warm water doet het niet altijd (of water in het algemeen) en ik moet dan ook lachen als ik op de whatsapp van mijn buren in Den Haag voorbij zie komen dat het warme water het niet doet. Hier komt het water uit een tank op het dak, dus echt koud is het nooit (en dat zou met deze temperaturen eigenlijk best wel fijn zijn).
- hoe lekker het fruit hier is! Mijn fruitvrouwtje 'Auntie Ama' heeft het allemaal; ananas, bananen, watermeloenen, en mangos! Alleen dat is al een reden om hierheen te komen!
- De kerstsfeer in de supermarkten. Waar ik het idee heb dat het middenin de zomer is staat kerst natuurlijk al bijna voor de deur. In elke grote supermarkt hier waan je je dan ook in winter wonderland (de airconditioning op -10 helpt enorm mee).
- het hebben van een schoonmaakster. Als Obroni wordt er van je verwacht dat je minimaal 1x per week een schoonmaakster laat komen. Een mannelijke schoonmaker mag ook, maar die wassen 'natuurlijk' geen kleren, dus na wat rondvragen kwam ik uit bij Janet. Deze schat van een vrouw komt elke dinsdag om mijn huisje aan kant te maken, maar ik moet hier toch nog wel even aan wennen. Bijkomend voordeel is dat ik mijn Frans kan oefenen, want Janet komt uit Burkina Faso en spreekt geen Engels ;)
- Liefde voor voetbal! 2 jaar geleden keken we hier het WK. Toen wist ik al dat ghanezen van voetbal hielden. Toch vind ik het altijd weer prachtig om te zien hoe ghanezen zich hier vrijwillig met 100 man in een schuurtje proppen om een wedstrijd te kijken. Ik doe hier zelf uiteraard graag aan mee ;)
- de drukte op de markt. Zie bijvoorbeeld
https://www.lonelyplanet.com/ghana/accra/attractions/makola-market/a/poi-sig/1300351/355309 Zaterdag heb ik deze markt getrotseerd om stof te kopen, en mijn ogen uitgekeken. Je kunt hier alles kopen wat je maar kunt bedenken!
- begrafenissen. Drie weken terug liep ik met dominic over de markt toen we ineens bij een afgezette straat kwamen. Er stond een 20 meter partytent en een volledige DJ set met podium. Ik kwam er niet onderuit om een dansje mee te doen, en toen ik vroeg wat gevierd werd kreeg ik te horen dat het een begrafenis was. Zoals ook in Mexico wordt het leven van de overledenen hier gevierd. Het is dan ook niet gek om een 1-year anniversary van iemands sterfdatum te vieren. En feestjes bouwen dat kunnen ze hier wel!

Voor Mr. Robert nog even een weer-update ;) Het is hier elke dag rond de 30 graden, veel zon, maar hier en daar een wolkje. Regen is een uitzondering, want we zitten bijna in het droogste seizoen. Vanaf december is het 'Harmattan' en dan schijnt het bewolkt maar droog (en stoffig) te worden. Ik ben benieuwd! Dit is wel de beste tijd om olifanten te spotten in het noorden (want die verzamelen zich dan bij de waterplekken), dus dat ga ik met mijn leuke oma doen! Die komt hier 16 december aan, om met haar 80 jaar nog een bezoekje te brengen aan het mooie Afrika. Nog 23 nachtjes slapen oma!

Tot de volgende keer!

X


  • 23 November 2016 - 21:20

    Sophie:

    Wat een indrukken suus, heel bijzonder !!

  • 25 November 2016 - 14:55

    Letty:

    Lieve Suus,
    Ik zie je voor me hoe jij daar aan het genieten bent met de hele dag een stralende glimlach. Wat zullen de mensen blij met jou zijn daar.
    Doe heel veel mooie dingen daar en geniet straks met Oma. Wat een sterke vrouw is dat toch. Je kunt wel zien van wie jij dit allemaal hebt ;)

    Liefs van Letty en Koos

  • 25 November 2016 - 14:55

    Letty:

    Lieve Suus,
    Ik zie je voor me hoe jij daar aan het genieten bent met de hele dag een stralende glimlach. Wat zullen de mensen blij met jou zijn daar.
    Doe heel veel mooie dingen daar en geniet straks met Oma. Wat een sterke vrouw is dat toch. Je kunt wel zien van wie jij dit allemaal hebt ;)

    Liefs van Letty en Koos

  • 26 November 2016 - 21:30

    Merel:

    Wat een heerlijke update...en wat geweldig dat je oma bij je langskomt...toch wat anders dan ff naar Den Haag...maar goed..jij zit echt helemaal op je plek volgens mij!!! Wens je nog heel veel plezier . dikke knuffel van ons allemaal

  • 28 November 2016 - 19:39

    Jolanda:

    Lieve suus, zo te lezen heb je het erg naar je zin! Heerlijk voor je! Ja het kerstgevoel komt hier al wel op gang, vanochtend ijskrabben en dikke jas aan.
    Heel veel plezier! Fijn dat je oma komt! Zo dapper van haar!
    Veel liefs en dikke knuffel,
    Jolanda en ook van Kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

We gaan naar Ghana!

Werken in Ghana

Recente Reisverslagen:

01 Oktober 2018

The two year mark!

20 Augustus 2017

Hup, naar Holland

26 April 2017

Mooie trips en Malaria

03 Februari 2017

No Wahala (no worries)

14 Januari 2017

Een Olifantastische Kerst!
Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 124938

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: