Een mooie missie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Een mooie missie! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Een mooie missie!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

04 Augustus 2015 | Kenia, Nairobi

Ha!

Inmiddels ben ik alweer thuis, en heb ik een fantastische trip om op terug te kijken. Duizend maal excuus voor de late update, maar we kunnen concluderen dat ik mijn tijd nuttig heb besteed en daardoor geen tijd heb gehad om jullie op de hoogte te houden! Wél heb ik inmiddels mijn filmpje van de reis af; dat kunnen jullie bewonderen op: https://youtu.be/hJstNcpF8-U Ook heb ik een blog geschreven als Cordaid Young Professional; die kunnen jullie lezen op: https://www.cordaid.org/en/blogs/Young-Cordaid-Professionals/turning-waste-profit-meeting-next-generation-entrepreneurs-kenya/

Wat was het heerlijk om weer in Afrika te zijn, en wat heb ik me nuttig gevoeld (ik denk 6x zo nuttig als hier in NL). Direct met de ondernemers aan de slag; met je neus bovenop het afvalprobleem; en de stakeholders om de hoek. Ik heb veel gesprekken met de ondernemers gehad, heb alle afvalinititatieven in Kisumu gezien; ik heb alle relevante mensen gesproken bij overheid en private sector en enorm veel drive om hier mee verder te gaan! De challenge heeft goede ideeen opgeleverd, met goede ondernemers en een hoop tumult in Kisumu veroorzaakt. Aan ons nu de taak om hier opvolging aan te geven.

Naast werk was er ook tijd voor wat leuke dingen in het weekend; en hebben de 'vrienden van ecofinder' (onze lokale partner voor de challenge) me de omgeving laten zien, incl. highlights als de nijlpaarden op lake Victoria, de evenaar en KitMikayi (a historical rock formation; wat de gezinssamenstelling van de Luo (een lokale stam) verbeeldt). Ook ben ik in Obama's hometown geweest; waar zijn oma nog woont; en waar het ware madness was omdat Obama vorige week in Kenia was voor de global entrepreneurship summit. Naast deze bezienswaardigheden is er natuurlijk veel gedanst in de lokale clubs, hebben we veel gelachen en heb ik weer nieuwe vrienden voor het leven. In Nairobi heb ik nog een dag safari gedaan en ik kan jullie zeggen; Kenia is zeker een aanrader!

Het filmpje geeft aan hoe heerlijk het was (ter info; de safari, de boottocht en het tripje naar de evenaar waren allemaal in 2 vrije dagen gepropt (de rest heb ik gewerkt). Het filmpje geeft wellicht een iets vertekend beeld). De blog vertelt hoe het was om voor werk op reis te zijn, en wat een inspiratie ik heb opgedaan.

De lokale ondernemers in Kenia zijn een voorbeeld voor wat we hier aan het doen zijn. Een 'social' enterprise gaat niet alleen om het issue wat ze oplossen, maar ook om de instelling van de ondernemer. Stuk voor stuk waren ze bereid hun kennis en kunde te delen als het hun land ten goede kwam, en dit was overduidelijk in de pitchtraining die we gedaan hebben. Ze wilden allemaal dat de ander zou winnen op het eindevent, en bij vragen uit het publiek werden alle ondernemers door elkaar gesteund en verdedigd. Er waren 8 fantastische pitches op het eind-event; met de juiste mensen in het publiek en een goede jury. Dit alles heeft volgens de lokale mensen geleid tot het inzicht dat je écht geld kunt verdienen met afvalverwerking en dat het niet alleen iets is voor vieze mensen. Ook hebben we de ondernemers in verschillende sessies echt verder kunnen helpen met hun plannen en zijn er goede linkjes gelegd tijdens de presentaties. Het liefst had ik ze allemaal tot een echte business geholpen; maar we zijn nu nog met twee van de 8 ondernemers bezig om hun idee uit te voeren. Hiervoor kunnen jullie de website van de incubator in de gaten houden; hopelijk snel meer nieuws!

In Nairobi heb ik ook nog een stuk van de global entrepreneurship summit meegepakt; en ik geloof wel 100 ondernemers heb gesproken, die allemaal met ontzettend gave dingen bezig waren. Een concept waar we hier mee bezig zijn is het opschalen van succesvolle bedrijven. Ik kijk nu met een collega naar de bedrijfjes in Kenia, die we dan via ons lokale netwerk in Rwanda willen 'franchisen'. Dit, om maximale impact te bereiken met deze goede bedrijven! Meer dan ooit geloof ik in de lokale aanpak voor economische ontwikkeling; en ik was blij dat ook Afrikanen aangeven geen hulp, maar handel te willen.

Ik heb in ieder geval een doel voor de komende tijd bij Cordaid; en dat is deze Keniaanse ondernemers helpen om hun dromen waar te maken. Mochten jullie nog interessante partijen weten om hiervoor mee samen te werken, hoor ik het graag!

Tot zover dus voor deze reis; voor het fotoboek mogen jullie binnenkort koffie komen drinken.

Tot de volgende keer!

Liefs,

Suus

  • 04 Augustus 2015 - 19:35

    Cees Roelofsen:

    Weer goed bezig Suus!! trots op je.

  • 04 Augustus 2015 - 19:40

    Carla:

    Lieve Suus, dit verhaal geeft goed weer hoe geweldig je het daar hebt gehad en hoe graag je de minder bedeelde medemens wil helpen. Ik ben er zeker van dat jij in je leven nog veel mooie dingen gaat doen. Ik kan nu al niet wachten op je volgende reis. Liefs. Mam.

  • 05 Augustus 2015 - 16:39

    Moot:

    Duidelijk dat je het mooi hebt gehad! Benieuwd naar de 'sappige' verhalen!

  • 18 Augustus 2015 - 18:18

    Letty:

    Lieve Suus,

    Ik lees dat je het allemaal met heel veel plezier opgepakt hebt daar ver weg. Het geeft een heel goed gevoel om dit allemaal voor je medemens te kunnen doen en er dan ook nog zo van te genieten.
    Ook hier weer terug in Nederland ligt er een mooie taak voor jou.
    Liefs van Letty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 124943

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: