Waardig werk - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu Waardig werk - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

Waardig werk

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

09 Juli 2015 | Kenia, Kisumu

Ha!

Drie dagen Kenia, en nu alweer helemaal in de Afrikaanse spirit. De muziek, de geluiden, de geuren, de vrolijke mensen; een feestje om hier te mogen zijn! Terwijl ik zit te wachten op mijn nyama choma met ugali (avondeten) zal ik jullie even op de hoogte stellen van de eerste ervaringen.

Dinsdag bij aankomst in Nairobi (een gebroken nachtje in het vliegtuig) met de Cordaid-chauffeur afgesproken om wat spullen te overhandigen voor één van mijn Nederlandse collega's daar. Mijn vervolgvlucht naar Kisumu zou pas om 1 uur zijn, maar toen ik de treurige domestic terminal zag was ik blij met het aanbod om een eerdere vlucht te nemen. Gelijk ook een Keniaanse SIMkaart gekocht (ik ben te bereiken op: +254719690487) en nog een powernapje gedaan op de reis naar het mooie Kisumu.

Taxichauffeur Tom (een bekende van het Cordaid-kantoor) kwam me ophalen en heeft me op weg naar kantoor de nodige dingen verteld over de stad. Het is de derde stad van Kenia, en overal waar je kijkt wordt er gebouwd. Verder zie ik veel gelijkenissen met Tanzania, wat natuurlijk vlakbij is, qua verkeer, winkeltjes, gebouwen etc. Ook spreken ze hier Swahili (naast Luo, een andere lokale taal) dus kan ik shinen met de woordjes die ik nog ken.

Dinsdag heb ik doorgebracht op het Cordaid-kantoor hier, en in de middag bij Ecofinder Kenya, onze lokale partner voor het organiseren van de challenge. Voordat ik iedereen had ontmoet en de eerste nodige afspraken had gemaakt was de dag alweer voorbij. Ik verblijf hier in Twiga sanctuary, een klein hotel met een hele fijne binnentuin en ontzettend lief personeel (met als bonus de huishond Taffy). Woensdag hebben we vergaderd, en heb ik Dunga beach verkend met Leo en Merciline. Ecofinder doet hier van alles rondom smokeless homes, recycling, zonnepanelen etc. en geven ook les aan scholen over duurzaamheid. In de buurt zijn ze dus bekend (en ik dus nu ook). Na werk zijn we eerst naar hillside gereden voor een (welverdiend) biertje. Hier heb je prachtig uitzicht over Lake Victoria, de vissersbootjes en Kisumu zelf. Er zitten hier veel nijlpaarden, en halverwege kwam er ook eentje opduiken! Daarna uit eten geweest in een restaurantje waar alle Mzungus te vinden waren (ook al had ik nog zo gezegd dat ik lokaal wilde eten..) Wel heel gezellig, en ook daar (net als in mijn hotel) was de muziek-keuze alsof we in de jaren 80/90 zaten. Naast de backstreet boys geniet ik hier ook van Whitney Houston, Celine Dion en ABBA.

Andere bevindingen; Kenia is een land:
- Waar bier alleen in halve liters te bestellen is (en dan nog maar 1,50 kost)
- Waar 1 van de 8 kinderen overhouden niet als schokkend wordt gezien (want er heerst immers cholera, malaria, mensen zijn alcoholist of hebben een verkeersongeluk gehad)
- Waar Obama geboren is; hij is eind vd maand in het land
- Waar stroomstoringen ook niet gek zijn (nu bijvoorbeeld)
- Waar zelfs de vissers niet kunnen zwemmen
- Waar toerisme ook een grote bron van inkomsten is, en de aanslagen van Al Shabaab (overigens aan de andere kant van het land) een grote impact hebben op de inkomsten
- Waar achterop de motor ook als taxi geldt
- Waar iedereen het woord Mzungu (blanke) kent
- Waar iedereen blij en gastvrij is (ook al hebben ze zelf heel weinig)

Vandaag stond in het teken van het evenement wat we woensdag organiseren; het regelen van de laatste uitnodigingen, het bezoeken van de lokatie, maar ook wat stakeholder visits. Leo en Joseph hebben me meegenomen naar de vuilnisbelt hier, waar ik (net als in Indonesie) met de tranen in mijn ogen heb gestaan. De jongens die hier (voor een schamel salarisje) werken ademen de hele dag rook in, en lopen over brandende bulten afval. Ziektes, verwondingen en overlijden zijn helemaal niet gek. Ze zoeken het plastic en het metaal tussen het andere afval, om daar wat mee te verdienen. We hebben in het ‘kantoor’ van de site manager gesproken over hoe belangrijk het is dat er iets verandert aan deze situatie; dit maakte de afgelopen 6 maanden werk meer dan goed! Nu ben ik helemaal vastberaden om hier een succes van te maken; en woensdag met alle betrokkenen tot goede uitwerkingen te komen. Knijp nog maar eens in jullie handjes dat we het in NL zo goed hebben!

Morgen zal ik met Joseph op pad gaan om de belangrijke mensen nog persoonlijk uit te nodigen en de nodige handjes te schudden. (Zoals Leo dat zegt doen ze toch net iets meer als er een Mzungu in het spel is). Het verbaast me ook opnieuw hoe hierarchisch de cultuur hier is, met brieven sturen voor afspraken, persoonlijke uitnodingen, certificaten voor de deelnemers en de noodzaak van de juiste mensen kennen. Gelukkig hebben we hier een goed lokaal netwerk!

Later meer,

Usiku Mwema (slaap lekker)

Liefs, Suus.





  • 09 Juli 2015 - 20:50

    Cees Roelofsen:

    Lieve Suus, dit klinkt alsof je daar op je plaats bent, hopelijk werk het allemaal een beetje mee!! veel succes met je trip. Pap

  • 09 Juli 2015 - 20:54

    Carla:

    Lieve Suus, wat doe je weer een hoop indrukken op en wat heerlijk dat wij daarvan mogen meegenieten. Ik hoop dat je daar wat voor de mensen kan betekenen zodat je de wereld weer een beetje mooier maakt. Ik ben trots op je. GENIET ervan. Liefs mam.

  • 09 Juli 2015 - 22:42

    Merel:

    Wauw Suus...wat kan je mooi schrijven, wat beleef je veel. Geweldig dat ik mag mee genieten.... Het is echt waar een feestje om je verhalen te lezen...heerlijk!! Wens je veel plezier aldaar!!! Je bent toch meestal het zonnetje... kuzz

  • 12 Juli 2015 - 13:47

    Elssandberg:

    Lieve susanne wat een belevenissen weer in dat verre land geniet er maar van want je weken zijn maar zo weer voorbij fijn dat je ons weer op de hoogte houd liefs oma.

  • 12 Juli 2015 - 15:19

    Letty:

    Lieve Suus,

    Je hebt het er maar druk mee. Ik ben heel blij dat jij je zo inzet voor de medemens.
    Je hebt er weer een heel mooi verhaal van gemaakt en ik kijk al uit naar je volgende.
    Hier alles goed. We gaan aankomende vrijdag ook op vakantie maar blijven dichterbij huis in Maarn. Wij zorgen ook een beetje voor onze buurtjes daar al zijn de hele oudjes het afgelopen seizoen voor het laatst geweest. Het is nu allemaal iets jonger en die hebben gelukkig iets minder hulp nodig maar een eigen gebakken cake (ja zelfs dat doe ik op de camping zonder oven) smaakt ze allemaal goed. Ik bak een grote cake en ga dan iedereen even langs met een paar plakken. Regelmatig krijgen we dan iets terug in de vorm van bloemen of zoals pas geleden een doos aardbeien. Leuk is dat als mensen het elkaar zo naar de zin maken.
    Nou Suus zorg goed voor jezelf en kijk een beetje uit hè.

    Liefs van Koos en Letty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 124940

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: