The two year mark! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu The two year mark! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

The two year mark!

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Susanne

01 Oktober 2018 | Ghana, Accra

1 Oktober 2016 vertrok ik naar Ghana. Gek om te bedenken dat ik vandaag precies twee jaar geleden op Schiphol stond, per sé bij 'kaas' wilde parkeren op P1 en bij de la place afscheid nam van Nederland (met twee koffers met kleding en hollandse lekkernijen). Nu, twee jaar verder, zijn Isaac en ik hier toch redelijk gesetteld met een (huur)huisje (en veel meer spullen dan ooit nog in twee koffers passen), een (mango)boompje en sinds kort ook een beestje: de liefste puppy van de wereld!

De laatste keer dat ik hier een bericht plaatste kwam ik net naar Nederland na een heel jaar in Ghana te zijn geweest. Wat was het toen fijn om iedereen even te zien, te genieten van de Nederlandse nazomer en heel veel bitterballen te eten! Toch was het ook wel een heftig bezoek, met training en té weinig tijd om iedereen te kunnen zien; drukdrukdruk. Eenmaal terug in Ghana lagen er stapels werk en heb ik (eigenlijk tot de dag van vandaag) een dagelijkse struggle met de work-life balance. Het helpt soms niet als je je werk zo leuk vindt ;) Sinds dat bezoek aan Nederland heb ik nog in Tamale (het noorden) gewerkt met Cowtribe, in Ho (het oosten) gewerkt met een technical university en veel in Accra gewerkt (dus mijn plan om door West Afrika te reizen deze twee jaar is niet helemaal uitgekomen..) In December heb ik toen een goede maand vrij gehad, waarvan ik twee weken in Mexico heb gereisd met Monique en twee weken door Ghana heb getrokken met vrienden uit Groningen. Daarna met behulp van een coach gekeken hoe dingen beter in te richten en dat gaat steeds een beetje vooruit! Weekend is inmiddels echt weekend en we gaan er vaak lekker op uit met 'Miles' (onze auto), die er nu al heel wat extra mijlen op heeft zitten.

In April/Mei ben ik met Isaac in NL geweest (wat ook echt vakantie was), waardoor je je 'eigen' land ineens met hele andere ogen gaat bekijken. Voor hem was werkelijk alles anders, van het eten tot het verkeer en het weer. Vooral de structuur viel op en, ook al kon ik daar soms over klagen, is het toch bijzonder dat de trein (bijna altijd) op tijd rijdt (en niet pas als hij vol is met drie geiten op her dak) en je je bij politie niet druk hoeft te maken om corruptie. Andere observaties waren dat toch wel bijna iedereen altijd haast heeft en vooral in de steden vriendelijkheid ver te zoeken was. In Nederland hebben we de klok, en in Ghana hebben we de tijd zeggen ze hier altijd. Afgelopen juli ben ik nog met vrienden uit Groningen in Marokko geweest (wat ook echt een aanrader is!), waar ondanks dat het een heel ander Afrika is, veel overeenkomsten met Ghana waren. Vriendelijke mensen, lekker eten, en mooie natuur.

Op kantoor zijn we hier sinds januari bezig met het uitbreiden van onze programma's rondom ondernemerschap en daar omheen partnerschappen te bouwen. Sinds November vorig jaar ben ik 'team lead' (van ons 'Enterprising Partnerships Team'), twee maanden terug is ons team uitgebreid met 4 nieuwe mensen, én zitten we sinds mei in een nieuw en groter kantoor (wat nu al weer bijna te klein is). In Juni hebben we een groot contract gewonnen om een 'hub' op te zetten waar ondernemers kunnen werken en ook advies kunnen inwinnen. Deze Ghana Innovation Hub hebben we afgelopen donderdag officieel gelanceerd. (Zie https://mobile.ghanaweb.com/GhanaHomePage/business/Ghana-Innovation-Hub-begins-operations-on-October-1-688559 en https://technovagh.com/2018/09/28/event-soft-launch-of-the-ghana-innovation-hub-official-launch-on-1st-october/amp/ of www.ghanainnovationhub.com). Genoeg te doen dus, en dat is ook waarom ik mijn contract heb verlengd voor 2 jaar. Voorlopig is dit dus ons thuis, met leuk werk (Isaac is ook druk bezig met zijn eigen bedrijfje Yenko Travels), een (opzet)zwembad in de tuin, en had ik al gezegd de liefste pup van de wereld?

Hier staan inmiddels de kerstbomen alweer in de supermarkt (want sinterklaas komt helaas niet naar Ghana), en kijk ik uit naar een bezoekje van Monique en Suzan (nu Terra en oma, die hier haar 82e (!) verjaardag heeft gevierd, net weg zijn).

Ik ben benieuwd hoe het jullie vergaat in Nederland!

Groeten uit Ghana,

Suus

• 01 Oktober 2018 - 22:00

Mama:

Lieve Suus, ik ben blij dat je daar je draai en plekje hebt gevonden. We missen je nog steeds heel erg al zijn we zelf ook veel weg. Het gaat erom dat jij gelukkig bent. Dikke knuffels. Mam

• 02 Oktober 2018 - 12:40

Letty Haneveld:

Ha Suus en Isaac natuurlijk,

Wat leuk om weer eens iets van jullie te horen en wat fijn dat het zo goed gaat met jullie. Blij dat je het zo druk hebt want als je daar niets te doen heb moet je weer naar Nederland en dat is denk ik niet wat je wilt. Wat leuk dat je nu een waakhond hebt alleen duurt het nog even eer hij echt een waakhond is voor jullie maar ook dat gaat snel genoeg.
    Hier alles goed. Vandaag een sollicitatie gehad, intern maar wel heel iets anders. Ik denk niet dat het wat wordt want ik heb geen ondergrond voor deze functie (alles is te leren). Het zou gaan om een administratieve functie AVG maar na vandaag ben ik erachter dat het ook gaat om presentaties op de scholen en, dat is het moeilijkste denk ik, ik moet mezelf inwerken want er is nu niemand die deze werkzaamheden doet. In eerste instantie ging het alleen om administratie dus ik dacht, kom, dat kan ik wel maar er was niet aangegeven in de advertentie dat het om veel meer ging. Nou ja we gaan het wel horen. Als het goed is hoor ik het voor dit weekend.
    Voor de rest gaat het hier allemaal goed. Koos af en toe aan het werk(klusjes) en ik werk buiten de deur. Volgende week gaan we een weekje oppassen bij Bianca. Die gaat een week op vakantie samen met Jelle en wij gaan dan naar Vleuten om alles draaiende te houden. Wel erg gezellig om een weekje daar te zijn.
    Met mij gaat het z,n gangetje. De darmklachten zijn nog steeds hetzelfde. Daar is ook niets aan te doen zegt de specialist dus moet ik er mee leren leven. Je moet alleen geen hutspot eten, daar ben ik sinds vandaag achter, want zoals een goed Leidenaar betaamd hebben wij gisteren ook een grote pan van deze heerlijke stamppot gekookt en gisteren dus al gegeten. Uien is dus niet bevordelijk voor je darmen, maar dat wist ik eigenlijk al

• 04 Oktober 2018 - 05:20

Merel:

Lieve Suus, wat super om weer wat van je te lezen...je (korte) bezoek aan Nederland staan me bij. Wat hebben jullie een leuke aanwinst voor jullie huis!!! Als ik de pootjes zo zie gaat t een grote hond worden.. Wat fijn voor je dat je nog 2 jaar verder kan in Ghana...Ik wens jullie dan maar alvast een fijne sinterkerstdagen.... Liefs Merel