We gaan naar Ghana! - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu We gaan naar Ghana! - Reisverslag uit 's-Gravenhage, Nederland van Susanne Roelofsen - WaarBenJij.nu

We gaan naar Ghana!

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

22 Augustus 2016 | Nederland, 's-Gravenhage

Akwaaba, oftewel welkom, bij mijn volgende avontuur! Deze keer een iets groter avontuur dan jullie gewend zijn; want over iets minder dan 6 weken vlieg ik naar Accra, de hoofdstad van Ghana om daar voor 2 jaar te gaan werken.

Dat ik een tijdje in het buitenland wil werken roep ik al jaren; en de reizen die ik voor werk heb gemaakt de afgelopen tijd waren daar alleen maar bevestiging van. Laat het nou zo zijn dat de perfecte functie ineens voorbij kwam!

Het Young Expert Programma (YEP), een initiatief van Buitenlandse Zaken en uitgevoerd door het Netherlands Water Partnership (NWP, waar ik nu werk), biedt Nederlandse bedrijven de mogelijkheid om met subsidie een Nederlander aan te nemen in het buitenland. Het doel? Het 'bestrijden' van de vergrijzing in de water en agrofood sector en om een netwerk op te zetten van jongeren die internationaal werken in die sectoren. Jaarlijks hebben ze drie groepen van NLse én lokale experts, die starten met een nieuwe uitdaging.

Ik heb vandaag via het YEP programma mijn contract getekend met MDF West Africa. MDF staat voor management for development foundations; ze zijn namelijk ooit begonnen met trainingen voor ontwikkelingsorganisaties. Nu zoeken iemand die, samen met 2 Ghanezen, een commerciële tak gaat opzetten voor bedrijfonsdersteuning aan agri-ondernemers. Veel midden- en klein bedrijven (denk aan verwerkingsfabrieken, exporteurs, cooperaties) in Ghana doen al veel in het land zelf maar zijn niet goed ingericht om op de Regionale of Internationale markt te werken. De eerste tijd zullen we gaan uitzoeken wat ze precies nodig hebben om dit wel te kunnen gaan doen, en daarna gaan we ze ondersteunen met training en consultancy!

Mijn contract is voor 2 jaar (met halverwege een bezoekje aan NL) en ik heb afgesproken dat ik 1 oktober die kant op ga. MDF is nu druk bezig om een huisje voor me te zoeken, dus hopelijk kan ik daar 1 oktober al intrekken. 3 oktober is er direct een grote conferentie over agribusinesses in Afrika, dus val ik met mijn neus in de boter (of in groente en fruit). Ik kan niet wachten om te beginnen!

Woensdag heb ik mijn laatste werkdag bij NWP, en dan ga ik met oma nog een klein weekje naar IJsland om dit allemaal te laten bezinken. 5 September begin ik met 3 weken training en dan is het inpakken geblazen! Mochten jullie nou nog iemand weten die per 1 oktober mijn fijne huisje in Den Haag wil overnemen (inclusief meubels) dan hoor ik het graag (ik heb al wat gegadigden, maar zie het graag goed terecht komen)!

Uiteraard heb ik het thuisfront moeten laten beloven dat ik hier weer te volgen ben, dus ik zal proberen om jullie op de hoogte te houden!

Jullie horen binnenkort meer :)

Liefs,

Suus

  • 22 Augustus 2016 - 19:12

    Carla:

    Lieve Suus, heel veel succes in Ghana. Ik hoop dat je daar vind wat je zoekt en veel mensen daar op weg kunt helpen. Wij gaan je natuurlijk vreselijk missen, maar gunnen het jou om je hart te volgen en je droom waar te maken. Dikke knuf en schrijf maar veel en vaak. Mam

  • 22 Augustus 2016 - 22:55

    Merel:

    Lieve Suzie Ik weet dat dit een lang gedroomde wens is van je...zie je niet vaak, maar jee...helemaal naar Ghana...weet niet of ik mijn gezin kan overtuigen om daar naar op vakantie te gaan.... Ik kijk uit naar je mooie verhalen, al je belevenissen, je ontmoetingen en waarschijnlijk alles wat op je pad komt...Ik wil je heel veel plezier wensen, vertrouwen en een onvergetelijke tijd... liefs, M

  • 23 Augustus 2016 - 18:39

    Letty:

    Heerlijk dat je wensen vervuld worden. Daar heb je dan ook heel wat voor gedaan he. We wensen je hele fijne, productieve 2 jaren toe in Ghana. Geniet ervan en doe voorzichtig.
    Liefs van Koos en Letty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, 's-Gravenhage

We gaan naar Ghana!

Werken in Ghana

Recente Reisverslagen:

01 Oktober 2018

The two year mark!

20 Augustus 2017

Hup, naar Holland

26 April 2017

Mooie trips en Malaria

03 Februari 2017

No Wahala (no worries)

14 Januari 2017

Een Olifantastische Kerst!
Susanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 124908

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2016 - 22 Augustus 2016

We gaan naar Ghana!

06 Juli 2015 - 26 Juli 2015

Next stop; Nairobi

18 Augustus 2014 - 02 September 2014

India

11 April 2013 - 09 Juli 2013

Time for Tanzania!

27 April 2012 - 08 Juli 2012

Research in the South-East

21 Juli 2010 - 27 Januari 2011

Mexico!!

Landen bezocht: